Veten (Hidsegga) - den bratte veien (27.09.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Hidsneset (20m)
Endpoint Hidsneset (20m)
Ascents Hidsegga (556m) 27.09.2015

I dag tok jeg en av mine favorittruter på Gurskøya - Veten rett opp fra Hidsneset. Det ser hinsides bratt ut nede fra Hidsneset men det er ikke verre enn at man kommer seg opp ved å klore i gresset. Karma har ende flere klør på repertoaret så jeg antok dette ville gå greit - selv om gresset opp gjølet er utrolig glatt...

Noen karer fra Moltu hadde lagt søndagsturen sin til Hidsneset og var en anselse bekymret da jeg forklarte mitt ærend. Jeg sa jeg hadde gått ruten flere ganger så det var ingen grunn til bekymring. De kikket konstant oppover der da de forlot meg, sikkert lett hoderystende over alt hva disse Oslo-folka kan finne på...

På Hidsneset. Vi gikk rett opp, krysset ryggen og så opp gjølet i bakgrunnen

Det gikk greiere i dag enn noen gang før, selv om sålene på skoa var totalt nedslitt. Etter hvert (det gikk sakte pga glatt underlag) kom vi opp på ryggen og kikket ned på bilen min ved Hidsneset. Karma hadde et lettere "hva gjør vi her?" uttrykk, men gjorde jobben sin utmerket som trofast følgesvenn...

Utsikt ned mot startpunktet

Så var det bare å spasere opp til toppen og nyte utsikten. Det var meldt regn i dag men det ble uteble. Bonus!

Øyene Skorpa, Nerlandsøya, Bergsøya og Leinøya
Utsikt mot Hareidlandet

Så fulgte vi stien mot Gjerdseidet, men tok av på Hidsegga og fulgte stien som er merket "Gjerdsvika". Denne stien går på en rygg og hvis man går ryggen ut kommer man til det som kalles Trolltua. Herfra går det sti ned til Hidsdalen og så langs skogsvei ned til Hide.

Ryggen ned mot Hidsdalen

Så var det bare å spasere de 1,1km tilbake til Hidsneset - ganske fornøyd med dagens luftetur!