Semelholstraversen (20.09.2015)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Semelholstinden (2,147m) 20.09.2015
Nørdre Semelholstinden (2,004m) 20.09.2015
Semelholstinden Vesttoppen (2,133m) 20.09.2015

Semelholstraversen

Omgåelsen fra Nørdre Semelholstinden og ned på ryggen. Veien videre er nokså knivskarp tegnet foran oss.

Hadde meg en liten prat med Morten kvelden i forveien. Etter de siste dagers vær og føre var jeg skeptisk til å legge ut på en slik travers. Han overtalte meg imidlertid til å være med på den. Det var meldt godt vær og litt kaldere. Snøen på toppene ville nok sitte bedre nå. I ettertid vil jeg takke Morten for samtalen, for turen ble helt fantastisk.

Siden denne turen er ganske krevende var det bare fire, i tillegg til Sondre som ledet gruppa, som fikk være med.

Vi la i vei innover Visdalen i strålende sol og blå himmel om morgenen. Humøret var på topp i gruppa. Dette skulle bli en bra dag.
Vi rundet under ryggen til Semelholstinden og gikk opp ryggen som er i nordøst. Den er greit fremkommelig uten noen større sva eller andre bratte partier. Vi fulgte denne ryggen helt opp til toppen av Nørdre Semelholstinden. Så langt var det ingen problemer. Ut til selve toppunktet er det et lite parti hvor det er litt smalere. Her vil en for første gangen føle litt på høyden.

Geir Arne på vei ned et lite klyvepunkt like før vi kommer til Nørdre Semelholstinden.
Fortoppen til Nørdre. Selve toppen ligger 30 meter lengre fram.
Audun og Geir Arne på Nørdre Semelholstinden

Fra Nørdre Semelholstinden gikk vi ned på vestsiden der vi kom opp på topplatået. Da kunne vi omgå rapellen som går ned fra toppen til ryggen under. Det sparte vi litt tid på. Det var helt greit å ta denne snarveien for det skulle bli nok av spenningsmomenter senere. Tilbake på ryggen igjen fulgte vi den videre oppover. På et sted slapp jeg og Garm oss ned på breen og tok en liten snarvei i forhold til de som gikk oppå ryggen. Snarveien var ca 100 meter lang. Da vi var samlet på ryggen igjen tok vi på oss klatresele og bant oss inn i tauet. Turen videre gikk opp og ned på en smal rygg helt til hovedtoppen. Sondre ledet an og la sikringer der det var nødvendig. Snøen som lå på ryggen var ganske solid å gå på. På noen steder ble snøen opptråkket og hadde mistet festet fra underlaget da jeg, som sistemann, kom gående. Da var det bare speilglatt sva igjen til meg. Hadde noen ganger hvor jeg ble stående og spinne før jeg greide å finne små tak under snøen som jeg kunne holde meg fast i.

På dette punktet bestemte vi oss for å ta på klatresele og binde oss inn i tauet. Herfra var det smalt og mye klyving.
Sondre prøver å finne en vei opp gjennom snøen.
Tilbakeblikk på ruten vi har gått. Dette er like før klatrepunktet.
Geir Arne er på vei opp veggen. Audun står bare og gleder seg til det er hans tur.
Audun er sistemann opp. Hvis man ser godt etter vises han midt i veggen.

Det gikk litt opp og ned over eggen før vi var kommet oss opp på Vesttoppen, men det var ingen hvil på lauvbærne her. Vi hadde det mest krevende partiet foran oss fram til hovedtoppen. Nye runder med opp og ned før vi stod foran den siste veggen. Den har grad 3 og er ca 15 meter høy, men snøforholdene nå gjorde at riss og tak var skjult under snøen. Selv Sondre måtte jobbe litt for å finne gode sikringer og tak opp veggen. Det er stort sett opptaket de første 3 meterne som er litt krevende. Etter det er det klyveklatring resten. Det er imidlertid veldig behagelig å ha sikring her for det er lange partier å skli ut på.

Gjengen samlet på toppen.

Vel på toppen var alle skjønt enig om at dette hadde vært en fantastisk flott ryggtravers. Vi satt litt på toppen og nøt solen og en liten matbit før vi la kursen ned på Visbrean i sør. Der bant vi oss inn i tauet igjen og la i vei skrått over Visbrean mot nedre del nordryggen som kommer ned fra Visbretinden. Midt utpå begynte den imidlertid å bli litt bratt og blåisen begynte å bli synlig med noen sprekker. Vi stoppet da for å ta på stegjern. Garm tok noen skritt ned mot en stein for å ha noe støtt å stå på mens han skulle ta dem på. Han tråkket da på litt skjult blåis og mistet fotfestet. Han begynte å skli, men stoppet på steinen han var på vei til.

Med stegjern og spikerfeste bar det siste biten over breen og ned langs nordryggen til Visbretinden til stien som går innover Visdalen. Tilbake til Leirvassbu gikk vi inn i solnedgangen.

Takk alle sammen for en fantastisk tur. Slike turer kan man leve lenge på. Det er jo ekstra stas med slikt godt selskap.

Gutta i solnedgangen. Semelholtinden i bakgrunnen.
Start date 20.09.2015 09:19
End date 20.09.2015 18:45

Missing title

Written by 500fjell 25.09.2015 15:22

Takk for turen, Roger! :) Kjekt å lese om turen, og mange flotte bilder du tok undervegs!

Sv:

Written by rogerravlolosvik 25.09.2015 16:16

Selv takk.

Du er en fantastisk flink fjellfører. Du har en fremtoning og mye erfaring som gjør at det er trygt og enkelt å følge deg.

Håper våre veier krysses ved ei annen anledning også.

Herlige bilder

Written by mortenh 24.09.2015 21:52

Herlige bilder fra en herlig dag. Det var godt du ikke droppet denne Roger!!!

Sv: Herlige bilder

Written by rogerravlolosvik 25.09.2015 16:11

Skylder deg en for den :-)

Flott rapport!

Written by hmsv1 23.09.2015 07:09

Var supert å lese om denne turen Roger, det høres ut som en vanvittig fin tur som jeg skulle gjerne gått. Må komme på besøk til Jotunheimen flere ganger for å få gjort alle disse flotte ryggtraversene! Du har tatt masse kjempefine bilder :)

Sv: Flott rapport!

Written by rogerravlolosvik 23.09.2015 10:57

Ja, det var en fantastisk tur.

Hvis du er interessert i ryggtraverser har jeg en på Vannøya jeg tenkte å prøve meg på neste sommer. Den går opp til Saudalsfjellet, følger over Flytinden, Peppartinden, høyde 861 og over til Vanntindan før du går ned over Vannhaugen til Vannvåg. Kan gås som en midnattsol-travers også:-)