Store og Vestre Rauddalstinden (18.09.2015)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Characteristic Alpine trip
Ascents Aust for Store Rauddalstinden (1,965m) 18.09.2015
Store Rauddalstinden (2,157m) 18.09.2015
Vestre Rauddalstinden (2,059m) 18.09.2015
Vest for Vestre Rauddalstinden (1,931m) 18.09.2015

Store og Vestre Rauddalstinden

Avmarsjen fra Leirvassbu.

Nå var Peakbook i gang og første fellestur jeg skulle på var til Store Rauddalstinden. Turleder i dag var Sondre, en virkelig fjellets mann.
Vi startet fra Leirvassbu kl 9 med kurs nedover Gravdalen. Etter ca 3 kilometer da veien begynte å gå nedover mot ei bro tok vi av stien og krysset over elven fra Gravdalstjørnene under Høgvaglhøi. Vi fulgte høyden rundt fjellet og krysset oppover Simledalen. Det var veldig behagelig å gå på de grønne områdene i bunnen av dalen lengst mulig før vi rundte opp på vestsiden av brestykket som ligger i salen mellom store og austre Rauddalstindene. Der er det nokså bra fjell som kan følges oppover. Kun stedvis trengs litt støtte av armene for å komme seg opp til høyde 1965. Her er det ei kul "gryte" like vest for toppen. Den var verdt et lite stopp og noen bilder.

Videre var det imidlertid mer snø som gjorde at det var litt glatt og vanskelig å se hvor man tråkket. Behovet for håndstøtte oppover mot Store Rauddalstinden økte derfor betraktelig. Vi gikk litt spredt oppover, men samlet troppene oppå kanten før vi ruslet samlet bort til toppen. Det var et skydekke som gjorde at vi ikke så toppen før vi var ganske nær den. Da vi fikk øye på toppen så vi også at Garm (Gal Krokfot) og boven (Ove Lotsberg) kom fra høyre og slo oss med et minutt. De hadde gått opp fra vestsiden og var på vei over hele traversen.

Noe å varme seg på...

Det bli litt skåling og bildetaking på toppen før vi skilte lag. De mot øst og vi mot vest. Nå bar det nedover på snørenner et lite stykke først. Det var raskt og behagelig. I salen mellom store og vestre tok vi oss en liten matbit. Det var litt lunere her enn oppe på toppene.

Så bar det opp på dagens siste 2000-metertopp. På toppen fikk vi et glimt at dalen under oss gjennom skyene. Turen videre gikk over høyde 1931 og litt ned på vestsiden av den til vi kom til snøfonnene. Da fikk vi en enkel nedstigning. Det var 600 høydemeter på snøfonner som kunne akes og sklis ned. I starten var det litt bratt og det hadde nok vært en fordel om turlederen hadde repetert riktig stoppteknikk for gruppen før vi satte utfor. De som satte seg på rompa og skled ned fikk til tider stor fart og ikke alle greide å stanse før de kom til første steinrøys. En traff steinrøysa i stor fart og gjorde kollbøtte før han landet på sekken. Heldigvis tok sekken en del av støyten, men han fikk en liten støkk.
For de som er i tvil, så er riktig stoppeteknikk at du skal komme deg rundt på magen så raskt som mulig og sette hender og tær ned i bakken og opp på bro. Små kontaktflater graver seg ned i snøen og skaper mer friksjon slik at du stanser. Hvis du blir liggende flatt bærer kroppen bedre oppå snøen og du bærer utfor.

Vel nede på veien igjen var det bare å ta fatt på den lange veien tilbake til Leirvassbu igjen. 7 kilometer langs vei er ikke det mest givende å avslutte turen med.