Storehaugfjellet (Sogndal) - Rundtur (13.09.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Flyplassvegen (400m)
Endpoint Vesterland (180m)
Ascents Storehaugfjellet (1,172m) 13.09.2015
Visits of other PBEs Parkering Storehaugfjellet v/Flyplassvegen (400m) 13.09.2015 15:07
Tursti Storehaugfjellet via Bjørkestølen (400m) 13.09.2015 15:07
Tursti Storehaugfjellet via Hatleggi og Veslehaugen (330m) 13.09.2015 15:07

Dagen etter turen opp Ferrataen i Loen var turmålet vårt av noe mindre spektakulær art - Storehaugen over Sogndal. Men jeg har rukket å bli VELDIG glad i dette fjellet med de FLOTTE skogsstiene. Det er ikke så lenge siden jeg hadde en veldig fin rundtur fra Flyplassvegen og jeg ville gjerne oppleve mer av denne skogen. Så vi etterlot Annes bil på Vesterland og kjørte min bil opp til hovedparkeringsplassen langs Flyplassvegen.

Dagens rute - Flyplassvegen - Storehaugen - Vesterland

Etter noen få hundre meter kom vi inn på stien som jeg gikk i slutten av Juli og vi fulgte samme traseen via Bjørkestølen og opp til Storehaugfjellets nordøst-rygg. Vi droppet å gå oppom Storehaugen og tok stien som går direkte til Storehaugfjellet. Det er en flott utsikt mot Sogndal fra ryggen!

Sogndal sett fra ryggen øst for Storehaugen
Panorama fra Storehaugfjellet

Etter å ha konstatert at turpostkassa fremdeles påstår at fjellet er 1132 moh begynte vi turen ned. Vi fulgte samme traseen til vi kom til krysset som er merket "Vesterland" i to retninger. Vi fortsatte nedover nordøstryggen og nøt den fine stien og utsikten. Regnbygene passerte over Sogndal med jevne mellomrom men det falt ikke en dråpe på Storehaugfjellet!

På vei ned nordøstryggen

Da vi kom til krysset hvor man kan sørover mot Bjørkestølen vurderte Anne om hun skulle gå tilbake til bilen som stod ved Flyplassvegen. En lei kink i ryggen gjorde vondt men til slutt fant hun ut at hun skulle holde ut til vi ankom Vesterland.

Ved Hasleggi tok vi til venstre i et stikryss og fulgte en flott sti nedover. Det var ikke skiltet til Storehaugen fra Vesterland-siden. I alle fall ikke de hovedstiene vi fulgte. Vi passerte en Go-cart bane før vi endte opp på RV5 350m øst for Vesterland. Det var en flott rundtur og enda er det flere varianter av stier i den skogen som jeg gleder meg til å gå!