Nuken (Sogndal) - Fra Åberge til England (11.09.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Fjellveien, Sogndal (110m)
Endpoint Fjellveien, Sogndal (110m)
Ascents Nuken (919m) 11.09.2015
Visits of other PBEs Tursti Åberge - Nuken (250m) 11.09.2015 17:01

Så var jeg tilbake i Sogndal igjen. Denne gang for å være turleder sammen med Anne for morgendagens tur opp Via Ferrata Loen. Grunnen til at jeg dro til Sogndal (Loen er nærmere Sunnmøre enn Sogndal...) er at vi fikk hundepass for Karma hos oppdretterene Ane og Jostein. De dro til fjellheimen i Lom for helgen så Karma fikk en flott helg sammen med sin mor Ella og søster Turte.

Etter at vi leverte Karma tok Anne bilen og jeg jogget oppover mot Åberge med kurs for Nuken. Jeg var litt ute av løpeform så det ble vekselvis jogging og rask gange. Fra Hølsete tok jeg korteste vei opp til Nuken og konstaterte at stien nærmet seg "beyond repair". Et trist syn...

Dagens runde

Min opprinnelige plan var en rundtur over Nuken men Anne sa at hun kunne plukke meg opp et annet sted, så da satte jeg kursen mot England (over Barsnesfjorden). Nordøstryggen på Nuken er flott å løpe så det gikk radig nedover der. Da jeg kom til "Krysset" (det heter det) måtte jeg finne ut hvordan jeg skulle komme meg til Imesdal - og videre ned skogsveien til England.

Sogndalsfjorden og Storehaugfjellet sett fra startstedet mitt over Sogndal

Jeg tok så til venstre i "Krysset" med retning Kvamsnystølen. Stien var synlig til å begynne med men så kom jeg til en stor myr og da tenkte jeg at jeg like gjerne kunne jogge "off-trail" til Imesdal. Men rett etter et skogholt kom jeg på en bred skogsvei og denne fulgte jeg helt ned til Imesdal. Her ringte jeg Anne og sa at jeg nærmet meg sivilisasjon og at hun kunne begynne å tenke på å kjøre utover.

Imesdal - flott beliggenhet!

Herfra var det lett å løpe ned skogsveien til England. Jeg innbilte meg at det ikke var så langt ned til hovedveien, men det er jo nesten 3km fra gården og ned til Barsnesfjorden! Så målet mitt om å nå hovedveien før Anne kom røk med god margin.