Blåfjellet (Gloppen) (02.09.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Årdalsstøylen (650m)
Endpoint Årdalsstøylen (650m)
Ascents Blåfjellet 1318 m i Gloppen (1,318m) 02.09.2015
Blåfjellet sett nær Re(ed)

På vei fra Sogndal til Sunnmøre fant jeg tid til å besøke denne toppen som jeg har kjørt forbi så MANGE ganger. At det gikk bomvei opp til Årdalsstøylen (650 moh) fikk jeg her på PB, takket være Janne. Takk, Janne ;)

Da regnet jeg med at det ikke ville ta altfor lang tid opp til toppen - maks 1,5 time.

Blåfjellet sett fra Årdalsstøylen

Janne skrev at hun måtte gjennom 4 grinder, jeg slapp unna med 3. Så oppdaget jeg at stien på PB-kartet ikke var på mitt gamle GPS-kart, men heldigvis var det en kar på støylen som pekte ut stien. Den gikk forbi en danseplatting med en formidabel bakgrunn...

Litt av et sted å danse...

Det var greit å følge stien opp til bandet mellom Blåfjellet og Daurmål, og litt videre. Men oppi gressbakkene mistet jeg den og det spilte egentlig ingen rolle. På vei opp ura holdt jeg meg til gresstustene mellom steinene og da fant jeg små varder.

På vei opp ura

Jeg visste at toppen var et godt stykke innpå platået og stålsatte meg ved å tenke at det kunne ikke være verre enn topp-platået på Kleneggen, og det var det da heller ikke.

Topp-platået på Blåfjellet

Steinene var lettgåtte og vi ankom toppen ganske nøyaktig en time etter at Karma og jeg forlot bilen. Selve toppen var bare markert med to steiner, men jeg så en større varde lengre nord som antageligvis var et utsiktspunkt.

På vei til toppen passerte vi Blåfjellvatnet (1279 moh) med is på...

Det blåste godt på fjellet. Jeg hadde gått i bare en ulltrøye og det var stor stas å få på seg en vindjakke. Jeg vurderte å fortsette nordover og returnere via Seimsstøylen men fant til slutt ut at jeg ville heller hjem og legge meg. De siste to ukene hadde medført MYE reising...

Fjellene på andre siden av Breimsvatnet. Skjorta og Botnafjellet dominerer...

Jeg tok en svingom utpå kanten og fant en veldig bred hylle som skrådde nedover. Jeg mente å huske denne fra Jannes rapport men siden jeg ikke visste om den hadde noen utfordrende punkter så valgte jeg å droppe den. Jeg kan saktens klyve, men helst ikke med hund...

Så til slutt ble det samme vei ned og vi var tilbake ved bilen 2t:10m etter at vi dro. Besøket var nyttig og jeg fikk ny inspirasjon til å - snart - besøke Daurmål, Skjorta, Ytstekupa, Botnafjellet og de andre fjellene rundt Breimsvatnet. Men kanskje ikke i år...