Holten & Nykken (Flora) - i øsende regnvær (29.08.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Haukåvatnet (80m)
Endpoint Haukåvatnet (80m)
Ascents Holten (211m) 29.08.2015
Nykken (296m) 29.08.2015

Jeg skulle til Sogndal men tok den LANGE veien fra Sunnmøre. Jeg var lysten på noen flere nye topper i helgen og med det begredelige været som denne helgen bød på bestemte jeg meg for å holde meg i lavere strøk. Og planen var egentlig Bremangerlandet.

Jeg våknet opp til sol på Sunnmøre og var ganske lystig til sinns da jeg satte meg i bilen. Det lystige humøret ble en smule nedtonet da jeg kom til Årvika - helt i rute for 12:15 ferga - bare for å oppdage at da skulle fergemannskapet ha lunch. Det lystige humøret forsvant helt da jeg så en MØRK VEGG av regnbyger ute ved kysten.

Jeg bestemte meg for å droppe Bremangerlandet og heller sette kursen mot Flora og skogstoppene der. Jeg tenkte at med regnbygene kunne jeg bare ta en topp der det ble opphold.
Men på vei ned Grytadalen mot Norddalsvatnet regnet det så hardt at jeg vurderte å droppe fjellsankingen og heller sette kursen mot Sogndal.

Men så løyet regnskuren og jeg bestemte meg for å gå på Holten...

===== HOLTEN (211 moh)

Holten

Jeg parkerte i skaret mellom toppene og fulgte vestryggen oppover. Det var en kort tur - kun 0,7km til toppen. Flere regnskurer kom og jeg var våt til skinnet før jeg nådde toppen. Men når jeg først var blitt våt var det ikke så nøye lengre. Det var tross alt ikke kaldt...

===== NYKKEN (296 moh)

Nykken

Da jeg kom tilbake til skaret og bilen fortsatte vi bare videre opp Nykken. Skogen var grei å ferdes i og jeg fulgte østryggen oppover. Denne turen var lengre enn til Holten - 2km ganske nøyaktig. Regnskurene kom med stadig lengre mellomrom og det var forsåvidt greit å vase rundt der oppe.

På toppen var det en høyspentmast og Nykken er helt sikkert på topp-10 av de styggeste toppunktene jeg har sett. Om ikke høyspenten var nok så bidro det som lå igjen av hogsten...

Da jeg ikke fant høyde på toppen på GPS'en ble jeg litt bekymret og håpet ikke de som registrerte toppen på PB hadde klusset det til slik at Skalia (291,03 moh) egentlig var den høyeste toppen her. Men nå har jeg verifisert at det er en 295m kote på Økonomisk Kartverk, så da er 296 moh en grei høyde og Nykken er definitivt den høyeste toppen i skogen her...

Målet for ettermiddagen var to topper og de var nå i boks. Nå skulle jeg egentlig finne en fin plass å sette bilen for natten men klokken var bare 17:00 og det var litt tidlig. Jeg bestemte meg derfor for å sette kursen retning Florø og avlegge Uførefjellet (313 moh) et kjapt besøk. Toppen ble nådd til slutt men aldeles IKKE kjapt...