Sommerferie 2015, Dag 10: Persvehaugen i Søndre Land (24.08.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Brakarheimsætra (550m)
Endpoint Brakarheimsætra (550m)
Ascents Persvehaugen (618m) 24.08.2015

Det bød seg en liten anledning for en tur i dag også, og med "base-camp" hos Eva og Bjørn i Hov falt valget på Persvehaugen på vestsiden av Randsfjorden. Jeg manglet 4 pf100 topper i Søndre Land og Persvehaugen var en av dem.

Jeg hadde sett for meg en LANG og KJEDELIG tur på den 5km (en vei) lange skogsveien opp fra Brakar til Brakarhemsætra, men det viste seg at det gikk fin bilvei (grus) helt opp til sætra. Ikke var det bompenger heller. Det er rart med det; er det ikke kjørbart er det greit å gå. Men er det kjørbart er det ikke snakk om å gå...

Parkering ved Brakarhemsætra

Fra sætra fulgte jeg skiløypa vestover. Det tok ikke lang tid før jeg skjønte at denne skogen nytes best om vinteren. Skiløypa var utelukkende MYR og i skogen var det høyt gras og masse råtten kvist etter hogst. Det var rett og slett en litt enerverende skogsvandring. Men det var noen små gode øyeblikk med fine farger...

På vei mot Persvehaugen

Etter 1,5km ankom Karma og jeg toppen. Hun var heldigvis tilbake i godt gammelt slag etter noen dager med heidundrende gangsperre. Uten GPS hadde jeg vært ganske hjelpesløs her oppe. Det nyttet heller ikke å memorere myr 1, myr 2, myr 3 osv. De så like ut alle sammen.

På vei tilbake styrte vi klar av de verste områdene og kom tilbake til Hemsætra med humøret relativt intakt. Hadde en liten lefserast på sætra før jeg satte kursen tilbake til Hov. Etter over en uke med godvær så jeg med en smule bekymring på himmelen som gradvis mørknet. Og utpå ettermiddagen kom det lyn og torden og noen voldsomme skurer. Håper det er forbigående...