Sommerferie 2015, Dag 8: Skogstopper - Dyråsen (22.08.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Djupaunet (100m)
Endpoint Djupaunet (100m)
Ascents Dyråsen (294m) 22.08.2015

Jeg innrømmer villig at jeg hadde grudd meg til denne turen. Dyråsen og Drevliheia var ensbetydene med myr og kranglevoren skog. Og selv da jeg satt i bilen på vei for å krysse av enda en topp på Brønnøy-lista visste jeg ikke hvor jeg skulle gå fra. Opsjon 1 var fra Strengevatnet. Opsjon 2 var fra Medby og siste opsjon var fra "Jepaunskalet" (Djupaunet på kartet). Sistnevnte ville innebære lengst distanse men minst høydemeter. Da jeg kom til Strengevatnet og så den "ugjennomtrengelige" skogen bestemte jeg meg raskt for Jepaunskalet.

Blåne på blåne i Velfjords skoger...

Jeg parkerte på en stor parkeringsplass og la i vei på veien mot Drevlia. Ikke etter lenge ble jeg fristet av å følge strømlinja oppover da det var ryddet der. Det viste seg imidlertid å være lettere å gå i selve skogen, da jeg kunne se hvor jeg satte bena. Etter hvert kom jeg inn i åpen skog som var svært så lettgått. Men graset var høyt...

Opp skogen, på vei mot Dyråsen

Livet ble litt lysere da jeg kom ut på myra på Drevliheia. Myra var for det meste tørr og det var vakre farger. Langfjordfjella var flotte å se på, ikke minst fordi Anne og jeg kom over de for et par dager siden, etter en fantastisk vandring i Tosen-Lomsdalsfjella.

Utsikt mot fjellene over Langfjorden

Turen ble etter hvert ganske hyggelig. Det manglet egentlig bare en elg eller to. Jeg brukte tre kvarter opp til høyeste punkt på Dyråsen (2,5km) og 35 minutter tilbake til bilen. Det jeg vil huske fra denne turen er definitivt fargene...

Etterpå kjørte jeg til Hommelstø og litt videre innover for å besøke Liåsen.