Sommerferie 2015, Dag 7: Kremknauser (21.08.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Ascents Gjerddalstind (160m) 21.08.2015
Tempeltinden (186m) 21.08.2015
Visits of other PBEs Tursti Tempeltinden (5m) 21.08.2015

Etter tre dager på loffen i fjellheimen mellom Tosen og Lomsdalen var det på tide med litt hvile. Karma hadde en gangsperre fra en annen verden og måtte bæres ut for å tisse. Utpå dagen følte jeg behov for å røre på kroppen og bestemte meg for å kikke litt nærmere på noen "kremknauser" som jeg hadde gått og tenkt på en stund - Tempeltinden (186 moh) under Trælneshatten og Gjerddalstind (160 moh) under Mosaksla. Jeg kjørte ut mot Sømna for å hilse på Tempeltinden først...

=====TEMPELTINDEN

På vei til Tempeltinden

Mor hadde sagt jeg skulle se etter en parkeringslomme ved foten av fjellet. Den fant jeg på første forsøk og fulgte en godt synlig sti opp gjennom fjellsiden før den dreide av mot selve toppryggen. På vei opp bet jeg meg merke i noen utstikkende "tenner" som jeg ville avlegge et besøk på vei ned.

På toppen var det en turkasse, men jeg glemte selvsagt å registrere meg. Mor hadde sagt at det kunne være karameller der..

På vei ned ble det et par selfies av typen "trykk og løp"...

Hele turen (1,6km) ble unnagjort på halvtimen.
Bilder fra turen:

=====GJERDDALSTIND

Så var det på tide å se nærmere på Gjerddalstind. På dette tidspunktet visste jeg ikke navnet annet enn at det var noe som het Gjerddalsaksla her. Jeg hadde egentlig ingen tro på at jeg skulle komme opp fordi den så styggbratt ut. Det var to knauser og jeg visste ikke hvilken som var høyest, men jeg satset på den til venstre - sett fra veien jeg kom...

På vei mot Gjerddalstind

Jeg parkerte ved avkjøringen mot Straumøyan og fulgte en lettgått rygg opp sørflanken. På ca. 110 moh så jeg et lite tråkk som gikk nordover og jeg antok at det var en vei opp på baksiden. Men jeg var ikke ute etter en lett vei til toppen og ville prøve "styggsida" først.

Noen hyller, små korridorer og noen småbratte gresspartier førte meg greit opp til selve "toppblokka". Her så det horribelt ut ved første øyekast. Jeg kikket rett ned i skaret mellom Gjerddalstind og Mosaksla. Et fall her ville ganske sikkert være fatalt.

Jeg bestemte meg for å gi det et helhjertet forsøk. Først kløv jeg opp en kort, smal egg med veldig gode tak. Herfra ville en smal gresshylle lede meg opp men den skrånet utover og risikoen var for stor. I stedet valgte jeg å liste meg et par meter på tåspissene over en liten hylle mens jeg holdt meg fast i en løs kampesten. På andre siden ålte jeg meg gjennom en sprekk mens jeg tenkte hardt over hvordan det ville være å åle seg tilbake. Det var ikke snakk om å trå feil her.

Løsningen på problemet

Da jeg kom meg gjennom sprekken var det en kort klyvepassasje til toppen. Toppunktet lå litt lenger unna og jeg fortsatte litt nordover for å få øye på en evt. rute opp fra nord. Det ville nok være mulig å gå der, men jeg fikk ikke et klart bilde ovenfra.

Fra toppen kikket jeg over på den andre knausen som er en del av Gjerddalstind. Den så fryktelig vanskelig ut å bestige og jeg tror ikke jeg engang har lyst til å forsøke.

På toppen av Gjerddalstind - med utsikt mot Brønnøysund og Torghatten

Returen gikk forsåvidt greit. Måtte være litt forsiktig med speilreflekskameraet som hang og slang over skulderen - mens det filmet...

Da jeg kom ned var jeg ganske overrasket over hvor greit det hadde gått og hvor komfortabel jeg er med høyder bare takene er gode. Jeg tenkte tilbake på den hylla jeg listet meg over på tåspissene og konkluderte med at luftigere enn dette kan det neppe få blitt...

Jeg skal definitivt tilbake for å sjekke ut nordsiden. En travers hadde vært helt ypperlig...

Så var det dags å sette kursen tilbake til mors base-camp og bære Karma ut på gresset igjen ;)