Besseggen VII og solodøgn (19.08.2015)  6

Memurubu (1,005m) 19.08.2015
Klyving Veslfjellet 19.08.2015
Veslfjellet–Gjendeosen utsikt (1,700m) 19.08.2015

Høytrykk og sensommervær i Jotunheimen!

Et stort blokkerende høytrykk var kommet for å bli over Finland, og det gav stabilt, tørt og solrikt sensommervær i Jotunheimen. Lavtrykkene holdt god avstand og jeg ble dermed ivrig til å dra til fjells for å nyte det flotte sommerværet! Sommeren 2015 hadde hittil vært kald og ustabil, og nå åpnet endelig muligheten seg for å nyte fjellet på sitt beste. Kun få dager i forveien kom jeg på tanken om å prøve å overnatte et solodøgn ute i Jotunheimen. Aller helst liker jeg å være på tur med andre, men siden de fleste jeg kjenner var i gang med studier, valgte jeg å dra ut på egenhånd midt i uken en onsdag i august. "Mini-ekspedisjonen" startet med Besseggen...

Besseggen for syvende gang

Jeg tok bussen fra Beitostølen kl. 9 og var fremme på Gjendesheim kl. 9.30. Bussen korresporterte med båten på Gjende, og dermed fikk jeg lempet den store ryggsekken ombord MS Gjendine til Memurubu for 50 kr. Det var en svært kort kø for båten på Gjendesheim denne onsdagen, da det store antallet fotturister gjerne kommer i helgene i slutten av august og i september. Med en ganske tung dagstursekk begynte jeg oppstigningen til Veslefjellet fra Gjendesheim kl. 9.45. Det var strålende solskinnsvær med nesten ikke en sky på himmelen, men en litt sur bris fra sydøst. Da det ikke hadde regnet på en ukes tid, var det tørt og fint å gå i dag. Det var en del andre turgåere på ruten Gjendesheim - Memurubu over Besseggen i dag, flest utenlandske turister, men også en del norske. Da jeg hadde gått forbi den bratte passasjen som er sikret med kjetting oppover til Veslefjellet, fikk jeg øye på en flott reisdyrflokk like ved stien. Det var ikke første gangen jeg hadde sett reinsdyr her, tydelig at disse holder til i dette området. Et spesielt syn å se så mange som ca. 20 rein på en snøfonn like inntil stien på vei oppover. Videre gikk ferden over Veslefjellet og ned mot Besseggen. Det ble gradvis varmere og litt avtagende vind. Jeg tok en god pause ved utsiktspunktet rett ovenfor selve eggen og nøt den fantastiske utsiken innover vakre Jotunheimen. Her var det nesten ikke vind og de siste skyene forsvant i horisonten og været ble raskt helt skyfritt. Dette var min syvende tur over Besseggen, men første gang fra Gjendesheim til Memurubu. Ned eggen gikk fint på de tørre stenene, men det var omtrent her og nede ved bandet at jeg møtte på flest folk. Videre på turen ble det færre og færre folk å se langs stien. Jeg var fremme ved Memurubu ca. kl. 16.45 og det var varmt med ca. 17 grader ute.

På vei ned mot Memurubu.

Vanskelig å finne campplass

Memurubu ligger eventyrlig vakkert til på nordsiden av Gjende omkranset av grønne bjerketrær og frodig natur. Jeg gikk ned til bryggen for å hente den store ryggsekken som var fullpakket med mat, sovepose, liggeunderlag, presenning og diverse andre ting. Idet jeg kom til bryggen stod en lengre kø som gikk ombord på Gjende III som hadde siste avgang tilbake til Gjendesheim. Mange av dem i køen hadde antagelig gått Besseggen samme vei som meg, men kun som en dagstur da de tok båten tilbake til Gjendesheim. Jeg var derimot innstilt på å overnatte ute på Memurubu i det fine været. Det var første gangen jeg dro på solodøgn ute i naturen. Valget av Memurubu som overnattingssted kom av det er en meget vakker plass, samt at jeg hadde vært her flere ganger før og hadde overnattet tidligere på Memurubu Turisthytte. I tillegg synes jeg det var hyggelig å campe et sted som ikke lå så veldig høyt oppe på fjellet, men hvor man likevel kunne føle at man faktisk var høyt til fjells med utsikt mot høye, bratte tinder og vill natur. Jeg begynte først å lete etter en campplass på campingområdet rundt turisthytten og nede ved vannet, men jeg kom til den beslutning at jeg ønsket å bo et litt mer "privat" sted siden jeg ikke hadde med telt. I tillegg antar jeg at man må betale en avgift for å leie teltplass på uteområdet ved Memurubu. En annen faktor som påvirket beslutningen var sydøstenvinden som kom rett inn fra Gjende på den flate, åpne campingplassen. Jeg bestemte meg for å lete etter en bedre egnet campplass langs vannkanten der stien mot Gjendesheim går. Det var bratt og mye tett skog her, så jeg måtte til slutt gi opp og returnere tilbake til Memurubu. På slutten av dagens tur hadde jeg tenkt tanken at det kunne vært fint å campe i skråningen ovenfor Memurubu like ved stien som går mot Besseggen. Jeg bestemte meg dermed for å bære de to ryggsekkene jeg hadde (tungt!) oppover stien mot Besseggen. Stien starter nederst ved turisthytten og går først oppover i skogen, og etterhvert videre oppover en rygg. Jeg fant en egnet campplass på ryggen som ligger til høyre for den ryggen der stien går. Jeg var nå på ca. 1100 moh og hadde flott utsikt ned til Memurubu, Gjende, Eggen, Tjønnholstinden og Sjugurdtinden. Nå var det bare å sette opp presenningen og feste den til noe trær og stener, pumpe opp liggeunderlaget og klargjøre kvelden.

Middag på Memurubu og natt under stjernene

Sommerkveld over Memurubu og Gjende.

Da klokken var blitt ca. 19.30, gikk solen ned på campplassen og jeg gikk ned til turisthytten for å lade mobilen, fylle på vannflaskene og spise middag. Det var en hyggelig og rolig atmosfære i resepsjonen på turisthytten med noen utenlandske turister som så ut til å hygge seg til fjells. I vinduet så jeg etterhvert at solen gikk ned høyt oppe på 2000-metertoppene på sydsiden av Gjende, og det indikerte at jeg etterhvert måtte gå opp til campplassen før det ble mørkt. Jeg gikk fra turisthytten kl. 21.15 og opp de 100 høydemeterne til "my crib". Det var nesten vindstille så dermed var det en noen mygg ved campen som irriterte meg en del. Myggen forsvant imidlertidig da jeg fikk sprayet litt med myggspray og fikk lagt meg under presenningen. Det ble etterhvert mørkere og mørkere, og det var tydelig at de lyse sommernettene var over for i år. Stillheten senket seg, kun lyden av den rennende elven Muru var å høre i omgivelsene. Himmelen og landskapet var vakkert å titte ut på, og jeg fikk til og med øye på et stjerneskudd. Turisthytten lyste langt der nede, og her lå jeg ute i naturen, en solonatt for første gang under åpen himmel. Det var en annerledes, men spesiell og litt utenom-det-vanlige-opplevelse.