Sommerferie 2015, Dag 3: Mosaksla (17.08.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point RV17 (20m)
Endpoint RV17 (20m)
Ascents Mosfjellet (526m) 17.08.2015
Visits of other PBEs Tursti Mosaksla via nordryggen (20m) 17.08.2015 11:43

Dag 3 av sommerferien ble benyttet til tur til Mosaksla (ett av mine absolutt favorittfjell i Brønnøy) og innkjøp til den forestående miniekspedisjonen som går av stabelen i morgen. Med på turen ble min spreke Mor Pia (70) og mine (også veldig spreke...) kjære Anne og Karma.

Det gode liv på Mosaksla

Jeg liker Mosaksla av tre grunner - fjellmassivet virker ugjestmidlt og det tiltrekker meg, det er en fantastisk utsikt og fjellet gir meg følelsen av å være på -fjellet- selv om det er bare 526 moh.

På vei til Mosaksla

Vi tok den klassiske ruten fra nord. Det er enkelte småbratte partier her, men forseres lett med litt forsiktighet. Man kan forstå at enkelte kvier seg for å gå dette fjellet. I hvertfall hvis det har regnet. Veldig kjekt å se mor klyve kattemykt opp fjellskrentene. Men så er hun da også ute i fjellet nesten hver dag. Slik sett kan jeg håpe jeg også har mange gode år i fjellet foran meg...

Litt småbratt i begynnelsen

Stien videre opp ryggen er fin og godt merket. Turen opp tok en time i rolig tempo. Utsikten nordover var helt fenomenal. I det fjerne kunne vi se Træna og Lovund. Litt nærmere kunne vi nyte skuet av de Syv Søstre, Dønnamannen, Storfinnkneet og andre kjente Nordlandsfjell. Og i sør så vi rett ned mot Brønnøysund, Torghatten - og Heilhornet i det fjerne...

Utsikt mot Brønnøysund og Torghatten

Etter MÅNEDER med regn og kaldt vær har endelig sommeren kommet til Norge. Snakk om timing med ferie! Karma er vel den som liker varmen minst, men fikk avkjølet seg godt i dag...

Karma fikk badet godt og lenge på Mosaksla

Dagens spor:

GPS spor fra turen

Etter at vi kom ned dro vi inn til Brønnøysund for å handle mat og litt utstyr til en miniekspedisjon som Anne, Karma og jeg skal på i morgen. I utgangspunktet en tredagers - om været holder seg. Og det tror jeg det gjør! Vi gleder oss stort. Denne "runden" har jeg gått og tenkt på i en del år og i morgen skal jeg endelig avgårde...

Andre bilder fra dagens tur: