Saudehornet - i rask gange... (06.08.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Ørsta (140m)
Endpoint Ørsta (140m)
Ascents Saudehornet (1,303m) 06.08.2015

Det var jo rene sommeren ute da jeg kjørte hjem fra jobb og bestemte meg raskt for å besøke Ørsta denne ettermiddagen. Saudehornet! Få andre fjell gir deg slik melkesyre før du har bilnøkkelen i lomma hvis du bestemmer deg for å "økte på litt"...

På vei til Ørsta, med Saudehornet i sikte...

Jeg kjente allerede fra første steg at det ble ikke noe jogging i dag. Kroppen føles stinn av .. et eller annet. Kan ikke skjønne det. Jeg tok jo en hviledag i går!
Karma virket litt stinn hun også, men jeg tilskrev det varmen.

Karma peser litt...

Jeg hadde MULIGENS 1t:10min opp fra parkeringsplassen i 2012 i minne da jeg prøvde å holde koken oppover. Men som i alt annet jeg har prøvd på i år har jeg ligget to minutter bak, så jeg antok at jeg ville ende opp på ca. 1:15.

Det var varmt å kjøre på i ulltrøye, langbukse og -- lue, og de som kom ned fra fjellet i trøye og shorts lurte vel litt. Dem om det. Jeg sverger til det samme konseptet året rundt.

Føles sånn ca. .... halvveis...

Etter hvert kom vi til det "magiske" punktet - 1000 moh. Herfra går det lukt til værs, og da trives jeg best. Det går ikke så fort, men lår og legger har litt skyvekraft så jeg så vel neppe ut som en sinke. Da vi ankom varden på toppen viste klokka 1t:03m. Jeg var 50/50 fornøyd og misfornøyd med a) ny pers og b) at jeg ikke klarte timen blank når jeg var så nære. Men i dag kunne jeg ikke gått fortere, så da er det greit...

Karma avbryter midt i en selfie...

For første gang på turen la jeg merke til at det slett ikke var flott sommervær lenger. Fra sør kom det regn og jeg hadde ikke før registrert det før de første dråpene falt. Men det var ikke mye og det varte ikke lenge. Utsikten herfra er flott, uansett vær. Tåke unntatt...

Utsikt i nordlig retning fra Saudehornet
Utsikt i sørlig retning fra Saudehornet

Da jeg kom ned til elva husket jeg plutselig turen opp her med kompis Lars 11/9/2010. Da var det en SVÆR snøklump med karbondatering vinteren 2009-2010. I dag var det ikke spor av snø her, noe som jeg så på som halvmorsomt, med tanke på hvor mye snø som har vært i fjellet i år.

Aug 2015 vs Sep 2010 (innfelt)

Turen ned gikk i lett tripping og lett jogging. Klokka viste 1:48 da vi var tilbake ved bilen. En riktig fin kombinert trimøkt og hundeluftetur var det!