Snøåsen - Nordre Land (01.08.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Veståsvegen (660m)
Endpoint Veståsvegen (660m)
Ascents Snøåsen (794m) 01.08.2015

Anne og jeg hadde kjørt fra Oppstryn til Randsfjorden og besøkt Trollhøe ved Lemnsjøen på veien over Valdresflya. Først sjekket vi inn på den leide hytta ved Bjørnen før jeg skysset Anne inn til Hov. Jeg hadde nå noen timer til disposisjon og hadde allerede sett meg ut Snøåsen som turmål for ettermiddagen.

Jeg kjørte tilbake den veien vi kom, passerte Dokka og tok så av mot Veståsen (Veståsvegen). Etter å ha krysset Etna kom jeg til en kryssende vei men her fortsatte jeg rett over videre på Veståsvegen. Etter å ha krysset den gamle toglinja gikk veien over fra asfalt til grus og det ble svingete og tidvis humpete vei mot Åslibygda.

På vei til Snøåsen - et eller annet sted der oppe...

Mellom Sveingjerdet og Kjenset fant jeg en veg som var stengt ved bom. Jeg parkerte her, etter å ha sjekket turrapporten til NJK500. Så ruslet Karma og jeg 1,9km langs denne skogsvegen. Vel, ruslet og ruslet, det ble lett jogg etter den første stigningen.

Da vi var øst for toppen tok vi av på en gjengrodd sti. Etter en halv kilometer gadd jeg ikke lenger se etter spor av sti og fulgte en høyde. Jeg hadde nok aldri funnet toppen uten GPS. Her oppe var det relativt uoversiktlig! Men til slutt kom vi til det gamle branntårnet som aldeles ikke frister til bestigning...

På toppen av Snøåsen

Retur fulgte samme vei etter å ha overvunnet fristelsen til å gå rett nord - tilbake til skogsvegen. Fra skogsvegen ble det lett jogg tilbake til bilen. Var tilbake en time etter at Karma og jeg forlot den. Så retur til Bjørnen for en rask dusj, så til Hov for å hente Anne og så tilbake til Bjørnen for middag. Og her kom grunnen til joggingen inn i bildet - jeg hadde en smule tidspress for at vi skulle rekke å bestille middag før kjøkkenet stengte 20:30.