Togga - rask tur før middag (23.07.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Sogndalsdalen (430m)
Endpoint Sogndalsdalen (430m)
Ascents Togga (1,205m) 23.07.2015

Fredag ettermiddag; Jeg var på vei til Sogndal og snakket med Anne på telefon i Frudalstunnelen. Klokken var 17:15 og Anne fortalte at våre helgegjester fra Østlandet var på vei og at middag var ca. 19:00. Karma hadde enda ikke fått ettermiddagsturen så jeg måtte tenke raskt på hva jeg skulle finne på. Stedjeåsen (624 moh) ville være bankers men der har vi jo vært så mange ganger før. Men hva med en topp som er dobbelt så høy? F.eks Togga (1205 moh)

Ruten opp og ned Togga

Jo, hvis jeg "gønnet" på litt ville nok det gå bra. Klokken 17:24 BLANK låste jeg bildøra på parkeringsplassen (430 moh) i Sogndalsdalen og forklarte Karma at vi hadde det en SMULE travelt. Karma tok hintet.

Det gikk radig oppover lia. To-tre ganger måtte jeg ha Karma i bånd da vi passerte saueflokker, ellers gikk hun løs i hælene mine. 18:08 ankom vi toppen og jeg følte jeg var i rute for middagen...

Karma på Togga

Karma fikk sitt foreskrevne toppsnop, men utover det ble det ikke rare rasten. Vi la i vei ned snøfeltene og det gikk ganske radig ned til det lille platået nedenfor Orraleiken.

I fullt firsprang, på vei ned fra Togga

Klokken var 18:36 da vi var tilbake i bilen. Det ble ikke mye tid til uttøying. Jeg hadde fremdeles 20 minutter å kjøre og 5 minutter til dusj og klesskift. Det holdt akkurat. Kl. 19:00 SHARP var jeg klar for middag....