Holmevassnosi (Luster) Fottur og skitur (25.07.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Vetlestølsdalen (990m)
Endpoint Vetlestølsdalen (990m)
Ascents Holmevassnosi (1,653m) 25.07.2015

Dagens første tur gikk til Vivakulen - på ski fra bilen. Anne og våre gjester Eva og Bjørn fra Østlandet var opptatt på Nigardsbreen og dermed ble det tid for enda en fjelltur. Jeg kjørte opp Vetlestølsdalen og kom nesten helt opp før ei snøfonn definerte parkeringsplassen. Det var en tyskregistrert bil som stod parkert der. Ellers virket hele dalen og fjellet folketom. Kanskje skiltet med "Anleggsvei - dårlig standard" skremmer bort folk?

Utsikt ned Vetlestølsdalen

Jeg var veldig usikker på om det ville være fot- eller skiføre oppe på fjellet. Det ville være for ille å vasse i dyp og våt snø så jeg hev skia og plaststøvelene på sekken og la i vei sammen med Karma inn Fagredalen. Her i dalen var det ikke skiføre, men jeg merket meg at høyt oppunder Biskehyrna var det snø. Jeg bestemte meg for å bære ski og støvler opp til Holmevatnet og ta en avgjørelse på videre bæring der.

Fagredalen sett fra Holmevatnet. Biskehyrna oppe til venstre

Det viste seg at turen til Holmevassnosi ville bli mer fottur enn skitur, i hvert fall sett fra Holmevatnet. Så jeg la igjen ski og støvler her. På vei opp til punkt 1519 tok jeg igjen en tysk familie på 3 som ville opp for å se "die Gletscher". De hadde ikke helt oversikt over geografien men jeg garanterte at de fikk se Jostedalsbreen før jeg ilte videre.

Nedre del av Holmevassnosi sett fra Holmevatnet.

Over 1500 meter ble det en del vassing i snø men ikke slik at jeg angret på at jeg la igjen skia. Det var imidlertid en drøy bit til toppen, nesten 1,5km innover fra 1519.

Toppen av Holmevassnosi kommer til syne

Da vi kom til toppen fikk jeg virkelig følelsen av å være INNE i Breheimen, selv om jeg ikke var så langt unna bilen. Jostedalsbreen var et vakkert skue i vest og Jotunheimen, Sognefjellet og Hurrungane likeså mot øst.

Jostedalsbreen
Hurrungane

Her oppe var det mye å se og jeg burde vel egentlig satt meg ned og kost meg med kart og utsikt, men jeg tenkte det var greit å sette kursen hjem og nå middagen. Jeg tok en parallell rute ned til Holmevatnet og observerte så vidt at tyskerene var høyt oppe i fjellsiden over meg.

Store Austabotntinden - et av mange vakre fjell sett fra Holmevassnosi
En liten naturperle på vei ned fra Holmevassnosi

Da jeg kom til Holmevatnet var jeg bestemt på å få brukt skia! Men jeg klarte ikke komme meg over utløpet fra Holmevatnet så jeg skrinla prosjektet. Men så oppdaget jeg at elva gikk under bakken noen meter nedenfor og da var det bare å gli langs fjellsiden under Biskehyrna. Det var rett og slett - DIGG!

Dagens rute

Andre bilder fra turen:

Flott

Written by Olepetter 26.07.2015 19:47

zoom av Austanbotntinden, blant mange andre fine bilder. Kjekt med en visuell oppdatering av snøforholdene i Hurrungane, takk!