Skorsfjellet og Byttejuvet (12.07.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Seimsdalen (590m)
Endpoint Seimsdalen (590m)
Ascents Skorsfjellet (1,322m) 12.07.2015
Visits of other PBEs Bøttejuv (1,229m) 12.07.2015 13:18

Hva er vel mer naturlig - midt i juli i Sør-Norge - enn å hive skia i bilen for søndagsturen. Og det var det vi NESTEN gjorde før vi lot tåka i fjellene ombestemme oss og ta en fottur i stedet. Snøen på Aurlandsfjellet ligger sikkert til neste helg også, tenkte vi da vi satte kursen for Årdalstangen og Byttejuvet.

Over Byttejuvet - med førsteklasses utsikt mot Årdalstangen

Fra Årdalstangen kjørte vi vestover og så opp Seimsdalen til siste krappe V-sving, 0,7km før veien tok slutt. Herfra var det merket sti oppover. Ved Strupane stikryss tok vi av mot høyre og gikk en stund sørover på FIN skogssti før den dreide øst mot stølen Skår.

Over Skår, ca. 850 moh

Stien fortsatte nordøstover opp til 1050 moh før den dreide øst opp mot toppen. Pga. noen snøfelt mistet vi stien men her oppe gjorde ikke en sti noe forskjell. Det var bare å holde rake kursen til toppvarden på Skorsfjellet.

På toppen av Skorsfjellet

Det var regnbyger på vei inn så vi fortsatte bare ned rett øst mot kanten av Byttejuvet. Pga snø fikk vi ikke den utsikten vi hadde håpet på men tenkte at vi får kanskje bedre sjanser hvis vi holder mot nord. Og bedre utsiktspunkt enn vi fant skal man lete en stund etter...

Over Byttejuvet, med utsikt mot Årdalstangen

Rypene lå og trykket overalt så her måtte Karma holdes i bånd. Dette stedet var vel det verst tenkelige sted å se Karma fly (forgjeves) etter en fugleflokk som la i vei utfor kanten på stupet...

Nei bedre da å holde et godt grep rundt henne...

Mine to damer - i et Årdals-øyeblikk...

Regnet kom nærmere så det var bare å sette kursen hjemover. Vi krysset et stort snøfelt hvor det var praktisk å få trimmet bikkja litt...

Hundegymnastikk...

Vi fortsatte rett vestover til vi fant stien vi fulgte opp. Jeg var tydeligvis ikke helt på høyden i dag; først gikk jeg meg nedi et hull og fikk en halv forlengs salto, rett etterpå gikk jeg gjennom snøen ei lita tjønn og ble dyvåt på beina og på vei ned mot Skår forsvant bena under meg og baken fikk hard landing. DA ble det skjerpings og ingen flere uhell på vei ned...

Dagens rute

Andre bilder fra turen:

Byttejuv er jo det beste

Written by mortenh 12.07.2015 22:24

Byttejuv er jo det beste med hele Skorsfjellet. Flotte bilder som vekker minner fra turen dit sist høst.

Sv: Byttejuv er jo det beste

Written by arntfla 12.07.2015 22:28

Takk for det, Morten. Turrapporten din var det siste jeg leste før vi la avgårde ;) Kan du si om det gikk sti opp til Horga?

• +

Sv: Sv: Byttejuv er jo det bes

Written by mortenh 12.07.2015 22:52

Du verden!

Written by Olepetter 12.07.2015 22:16

Dette var flotte bilder. Et helt ukjent utsiktpunkt for meg. Takk for tipset og herlige bilder!

Byttejuvet

Written by otto 12.07.2015 22:14

Helt riktig vurdert Arnt, dessuten visste jeg ikke om Byttejuvet. Går man alene blir det knapt tid til en Kvikk Lunsj..

Byttejuvet

Written by otto 12.07.2015 21:59

Litt av en utsikt mot Årdalstangen. Synd jeg ikke tok turen til kanten av stupet. Ps Anne så storfornøyd ut som vanlig...

Sv: Byttejuvet

Written by arntfla 12.07.2015 22:07

Hva! Har du vært her uten å vært bortom kanten? 150 meter! Du må har vært på storeslem-turne og hatt det travelt ;)