Slinde - Orrabru - Melås - Vokefjelli - Breidasete - Hola (05.07.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Indre Slinde (50m)
Endpoint Indre Slinde (50m)
Ascents Vokefjelli (916m) 05.07.2015

Dagens turmål var sterkt preget av at jeg også måtte jobbe i dag. Anne dro på turlagstur til Flatbrehytta og det kunne vært en OK tur hadde det ikke vært for at slike turer kan ta sin tid. Best da å kontrollere tiden selv...

Hadde ikke vært på Vokefjelli før, så det var vel nesten på tide! Kjørte ut til Indre Slindre og la avgårde opp den avsindig bratte traktorvegen opp til Orrebru. Karma hadde slipstunge før minuttet hadde passert. Jeg dyppet lua i elva og la meg et par hakk under normalt tempo. Det var rett og slett steike varmt. Men det var veldig kjekt allikevel. Traktorvegen slynget seg oppover skogen og gav plenty med skygge!

Utsikt fra traktorvegen over Slinde

Ved Orrabru var planen å gå lukt til fjells men jeg havnet på feil sti og da jeg oppdaget det lot jeg det stå til og tenkte at det er vel greit å få besøkt Melås også! Det går sikkert sti til fjells derfra også, var håpet.

Og det gjorde det. Riktignok forsvant den i krattskogen på 7-800 meter men det var ikke så farlig.

Over krattskogen gikk vi på en hoggorm. Den var rimelig lat og slapp men begynte å vugge med hodet da jeg var frampå med kompaktkameraet...

Hoggorm på Vokefjelli

Det var ikke lange biten til Vokefjellis høyeste punkt. Nå hadde jeg veldig lyst til å legge turen oppom Skriki, men så var det det med jobb da...

Karma på Vokefjelli

I stedet bar det ned i retning Breidesete. Derfra skulle jeg gå tilbake til Orrabru via Hola. På vei ned traff jeg en familie som hadde støl på Orrabru. Vi hadde en hyggelig prat før Karma og jeg la avgårde ned skogen. Ved myra nær 694m dro vi østover til vi traff stien fra Honnsete. Jeg traff enda en familie som kombinerte stirydding og vedsanking før vi kom til Breidesete.

Breidesete

Fra Breidesete fulgte jeg merket sti sørvest mot Orrabru. Ved Hola traff jeg samme familien som jeg tok igjen på vei ned fra Vokefjelli. Vi pratet litt mer før jeg økte takten en smule...

Ved Orrabru stimet den lokale sauegjengen seg sammen for å sjekke ut Karma. Kanskje trodde de at hun var en fjern slektning.

Action på Orrabru

Traktorvegen ned til Slinde var jaggu like bratt ned som opp, og selv Karma skled på grusen. Men til slutt var vi fremme ved bilen, ganske nøyaktig 3 timer, 11,8km og 930 høydemeter etter at vi dro. Det var en nydelig tur, til tross for varmen. Masse flott skogsbunn å gå på.