Jakobdalsholten - Sogndal - Løpetur og skogstur (01.07.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Festingsdalen (240m)
Endpoint Festingsdalen (240m)
Ascents Jakobdalsholten (798m) 01.07.2014

Utpå ettermiddagen ble det en aldeles nydelig dag og hadde det ikke vært for snøen skulle jeg GJERNE kommet meg over 1000m. Men enten så får man gå på tur under 900m eller så får man hive skia i bilen og finne en egnet tur. Anne var på kajakktur med Sogndal Turlag så det ble bare Karma og meg på tur i dag...

Valget falt på Jakobdalsholten (797 moh) som jeg enda ikke hadde besøkt. Jeg kjørte i retning Festingsdalen og parkerte på det høyeste punktet. Herfra løp jeg og Karma 2km opp den nydelige skogsveien til vi kom til sørryggen.

Joggetur på skogsveien (bildet er tatt på vei nedover)

Jeg la merke til en vagt tråkk opp ryggen som vi fulgte. Furuskogene i dette området er flotte men falne trær skjemmer litt. Jeg mistet tråkket og prøvde å jogge i lyng og hei. Til dette holdt ikke lunsjen 5 timer tidligere og jeg gikk helt tom. Det ble rask gange i stedet. Vi ankom toppen 18:15 - 41 minutter etter at vi la avgårde.

Toppen av Jakobdalsholten

På toppen var det bare å ignorere fluene og slappe av litt.

Karma på Jakobdalsholten

Hadde det ikke vært for skogen hadde det vært super utsikt her oppe fra...

Utsikt retning Haugmelen

Vi tok en parallell rute på vei ned og der gikk vi på en hjort som ikke enset oss de første minuttene. Det var fint å se på. Helt til jeg dro i glidelåsen på rumpetaska. Da la den avgårde.

Hjorten har ikke fått teften av oss

Så ble det jogging ned skogen og veien til tross for et kne som begynner å si fra at jeg godt kan legge inn en rolig tur nå og da...