Turstiprosjektet: Stikking Sandvikhornet - Storehanen (28.05.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Sandvika (40m)
Endpoint Sandvika (40m)
Ascents Rysseviktua (452m) 28.05.2015
Sandvikhornet (352m) 28.05.2015

Siste løype ut i denne omgang er strekningen mellom Sandvikhornet og Storehanen.

I ettermiddag tok jeg med de første 15 stikkene og begynte på punkt 452 nord for Røvarvatnet. Jeg må finne ut hva de lokale kaller denne ryggen. Inntil videre tenker jeg på den som "Røvarhaugane".

Ruten, sett i Google Earth - med stikker så langt...

Jeg vet ikke hvor tung sekken var, med stikkene, hammer og ekstra klær i tilfelle dårlig vær. Men den var TUNG. Det var 3,5km fra parkeringen i Sandvika til punkt 452 og det var DRØYE kilometer.

Men til slutt kom den første stikka opp - midt i toppvarden...

Første stikke ut...

Hele løypa er 5,1km og jeg fikk dekket 0,8km i dag. Det betyr nok at det blir en del turer til, og jeg håper teamet som er så flinke å fore meg med stikker kan stå på litt til...

Det går en svak sti over hele ryggen, og valget står mellom å stikke litt tilfeldig med god avstand for å spare stikker, eller å stikke en forutsigbar løype hvor man forventer en stikke per 50-60m. Jeg valgte det siste, da det fort kan bli tåke og surt vær fra sørvest her oppe.

Det var heller ikke helt rett frem å finne god bunn for stikkene i dette fjellterrenget. Men jeg tror de aller fleste vil tåle været en god stund fremover. Time will show.