Kletten - Høyanger (17.05.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Skardet (160m)
Endpoint Skardet (160m)
Ascents Kletten (310m) 17.05.2015
Kletten sett fra Fløyen (2011)

Fra Hovden gikk ferden videre til Vadheim med Kletten som mål. Jeg var overbevist om at det ville finnes en flott sti opp sørryggen men folk vi snakket med henviste oss til Skardet og nordsiden.

Vi kjørte opp til Skardet og fant en traktorvei som tok oss noen meter opp østsiden, men så forsvant alle spor etter menneskelig ferdsel...

Vi trodde vi skulle finne en sti, men nei...

Skogen var bratt, men grei nok å ferdes i - selv uten sti. Etter en liten stund ankom vi toppen og til min store overraskelse var den ingen sti å se noe sted...

På toppen av Kletten

Vi trodde toppen var 305 moh, men det viste seg at 305-punktet var 66m lenger syd. Økonomisk Kartverk har en 310m kote på toppen, så da velger jeg å endre Peakbook siden fra 305 moh til 310 moh. Og med et skar på 167m så skulle da PF bli 143m.

Anne på 305 moh punktet og gjenkjenner Fløyen som vi besøkte i 2011

Etterpå gikk ferden til Høyanger hvor vi hygget oss med buffet (og rømmegrøt!) på Øren Hotel.