Blæja - skitur fra Fivelstadhaugen (10.05.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Fivelstadhaugen (340m)
Endpoint Fivelstadhaugen (340m)
Ascents Litlenibba (1,420m) 10.05.2015

Med litt ymse værmeldinger falt valget i dag på en relativt kort skitur - Blæja (1420 moh) - tydeligvis kalt Litlenibba her på Peakbook.

Ruten, sett i Google Earth

Vi tok av mot "Villa Norangsdal" og kjørte opp til en gård. Der var de tydeligvis LITT lei av skifolk, og jeg undres over hvorfor de da tillater folk å parkere på tunet. For å unngå å sperre for en tilhenger valgte jeg et annet sted jeg syntes var bra men da kom sjefen ut og lurte på hva som var vanskelig med å parkere ved siden av den andre bilen som stod lengre nede. Det var egentlig en kommentar som jeg hadde sans for - litt ala. "which part of GET LOST is it you dont understand?"...

Anyways, vi kom oss avgårde (Anne, Karma og meg) og kunne spenne på skia rett bak gården. Dvs. Anne valgte å bære sine et stykke opp ryggen - eller om det nå var en morene. Vet ikke...

Det var kjekt å kjenne at snøen bar godt selv om vi startet ganske sent på formiddagen (13:34) og her var det bare å glede seg til returen.

Været ble imidlertid ikke til det bedre og etter hvert snødde det lett. Jeg var litt bekymret for blindføre og sjekket batteriene på GPS'en ekstra godt. Et stykke oppe i lia traff vi tre skiløpere ("den andre bilen") på vei ned. De var fornøyd med føret men ikke så fornøyd med sikten.

Det var antydning til småhustrig da vi kom opp på selve ryggen mellom Kvitegga og Blæja men det ble aldri noe mer enn litt snødrev langs bakken. Vi ankom toppen 15:40 - litt over to timer etter avgang...

Ankomst Blæja - aka Litlenibba

Dett er vanligvis et FLOTT utsiktspunkt, men kanskje ikke i dag. Vi bestemte oss for å snu ganske raskt mens vi hadde et OK værvindu. Snøen i øvre del var litt hard men så snart vi kom ned i skaret på ryggen ble føret HELT KONGE. Du verden som jeg koste meg på vei nedover...

Vi var tilbake ved bilen 16:30 - omtrent 3 timer etter at vi forlot den. Vi tok samme vei hjem - dvs. ferga fra Leknes til Sæbø, og vi fikk anledning til å slappe av i 40 min før den fant det for godt å gå. Været ble etter hvert strålende så alt i alt var det en flott dag. Terningskast 4.

Missing title

Written by arntfla 11.05.2015 09:43

Takk for info Boven. Jeg leste faktisk det kapitlet i boka på vei dit, men sluttet å lese etter "..med den kvite breen" ;)

Merkelig navn å gi en topp som er høyere enn 1372. Siden kartet er ganske tydelig på plassering av "Blæja" og siden folk stort sett kjenner denne toppen som "Blæja" la jeg inn det navnet som alt. navn 2. Det er ikke alle som har finlest boka.. Du får evt. vurdere graden av helligbrøde fra min side og evt. slette ;)

Litlenibba/Lisjenibba

Written by boven 11.05.2015 09:31

Litlenibba er det rette namnet.

Kilde 1: Helge Fivelstad som eg har snakka med face to face i edruelige tilstander om namna i fjella rundt der.

Kilde 2: Standal, Hagen, Wangen: Fotturar på Sunnmøre 4. utgåva side 301. Foto viser toppane med namn. ".....kan du gjere ein avstikkar til Blæja, fjellet med den kvite breen, og vidare til Lisjenibba". Blæja er altså 1372.