Røyrhusnibba 1286 moh (Skitur) (09.05.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Lyngvoll (370m)
Endpoint Lyngvoll (370m)
Ascents Røyrhusnibba (1,284m) 09.05.2015

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har kjørt gjennom Honndalen, men det har blitt noen ganger. Og hver gang har jeg tenkt at - nå MÅ jeg få besøkt Røyrhusnibba en dag. Og den dagen kom i dag...

Dessverre måtte Anne kaste inn håndkleet - ikke restituert etter sykdom - så det ble kun Karma og meg. Jeg valgte Lyngvoll som startpunkt, siden jeg allerede hadde prøvd skogsveien fra Muldsvor (da jeg gikk til Muldsvorhornet). Jeg var riktignok på vei til Røyrhus i dag, men jeg ombestemte meg og gikk for Lyngvoll i stedet. Avgang 11:45. Usikker på hvor smart det var å starte her, da snøen opp skogen var pill råtten. Men med brede ski var det greit for meg, men verre for Karma. Hun var imidlertid så full av energi at hun enset vel knapt at hun sank til buken for hvert steg...

Ruten, sett i Google Earth

Litt sør for Terdalssætra fant jeg en bru og gradvis ble snøen fastere og bedre. Det som ikke var helt bra var at den ruten opp jeg hadde sett for meg var ganske isete. Så nå var jeg i villrede. Ville ikke at Karma skulle vimse rundt i isterreng. Jeg fortsatte litt oppover og så at det var bratt rett opp, men farbart. Jeg valgte imidlertid å sette igjen skiene, noe som var et uheldig valg, da jeg fint kunne gått på ski til toppen - litt lengre mot sørøst...

Bratt oppstigning mot Røyrhusnibba

Selve toppryggen hadde skavler så vi holdt godt innpå. Da vi kom til varden så jeg at høyeste punkt var 140m mot sør. Her ankom vi 13:30 - 1t:45m etter at vi forlot bilen.

På toppen av Røyrhusnibba

Returen ned det bratte partiet gikk på baken. Hadde faktiskt ganske god peis ned fjellsiden og bremset med plaststøvlene. Det var godt å få skia på bena etter hvert, fordi snøen her oppe var ganske så fin...

Da jeg kostet nedover med Karma delvis foran og bak så jeg to andre skiløpere på vei opp fjellet. Andre folk var nok på mer "etablerte" skifjell på denne nydelige lørdagen.

Karma jobbet energisk for å holde følge i den råtne snøen i skogen, og jeg måtte stadig stoppe og vente på henne. Kl. 14:18 var vi tilbake på Lyngvoll, der jeg fikk tekstmelding fra Anne om at hun var ved stranda på Dimna og at jeg måtte kjøpe grillpølser og lompe. Det ble en ganske fin avslutning på turen...

Bålkos på Dimna

Etterpå hoppet jeg på sykkelen og fikk meg en 2-mils tur opp til Leikongeidet og ned lysløypa. Jeg nøt lørdagspilsen med GOD samvittighet!