Sopandefjellet og Nobb (02.05.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Storehaugtunnelen (930m)
Endpoint Storehaugtunnelen (930m)
Ascents Nobb (1,158m) 02.05.2015
Sopandefjellet (1,154m) 02.05.2015

Det er jammen mange år siden jeg var på tur på Vikafjellet, men i dag var jeg tilbake. Dvs. Anne, meg og Karma tok turen fra Sogndal for å gå på skitur til Sopandefjellet og Nobb. Været var så bra som det kunne få blitt og selv om vi hadde en litt sen start (11:54) bar det greit opp til Sopandefjellet. Karma var fra seg av lykke over å få løpe fritt på fast underlag. Vi var ikke så deprimerte, Anne og jeg, heller.

Ruten, sett i Google Earth

Å nå Sopandefjellet var ikke rare strevet; 2km og 230 høydemeter. Men det var en ny pf100 topp og det var godt nok til å få #denfølelsen. Etter et lite opphold seilte vi videre mot Nobb. Vi krysset Skadvatnet og Barnavatnet uten helt å være sikre på at det var vann vi krysset. Såpass mye snø var det.

Etter drøye 6km nådde vi Nobb som badet i skygge fra en sky. Det var faktisk litt småkjølig så vi dro tilbake til høyden mellom de to vatnene før vi satte oss ned og tok en lunch.

På vei tilbake holdt vi litt sør for Sopandefjellet og hadde FIN nedkjøring tilbake til Storehaugtunnelen. Tilbake på Vangsnes feiret jeg dagen med iskrem mens Anne pratet med kjentfolk i fergekøen.

Og på vei tilbake til Sogndal fikk jeg en god ide...

Missing title

Written by arntfla 04.05.2015 22:55

Takk for kommentar, Øyvind. Nummestolane og Rambera har jeg enda ikke besøkt men det skal ikke vare så lenge...

Dette fjellområdet er nydelig. Mange år siden jeg har vandret her...

Vakre Vik!

Written by Øyvindbr 04.05.2015 15:55

Her var det mye velkjent! Og altfor lenge siden jeg har vært der. Spesielt bildet over Vikøyri og det med Nummestolane fikk fram vemodige følelser hos meg. Og Sopandefjellet rusla jeg over i 2011.