Stedjeåsen - rett opp fra Skardsbø og over til Stedje (02.05.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Skardsbø (290m)
Endpoint Sogndal (70m)
Ascents Stedjeåsen (624m) 02.05.2015

På vei tilbake til Sogndal etter en flott skitur på Vikafjellet fikk jeg en ide da vi nærmet oss avkjøringen til Øvstedalen. Sydvestsiden av Stedjeåsen så omtrent snøfri ut, så hvorfor ikke gå fra Skardsbø og hjem til Anne i Sogndal?

Vi kjørte opp til Skardsbø hvor vi traff en eldre dame som anbefalte meg å IKKE gyve løs på den bratte fjellsiden. Men jeg har aldri hørt på kloke ord før, så jeg ville i hvert fall ikke begynne nå. Anne fikk bilnøklene og Karma og jeg la avgårde oppover...

Ruten fra Skardsbø til Sogndal

Jeg fant tidlig et hjortetråkk som jeg fulgte nesten hele fjellsiden oppover. Og før jeg visste ordet av det var vi oppe i snøen - rett ved Stedjeåsens høyeste punkt. Snøen bar på sørsida, men over myra mot postkassa på Stedjeåsen var det katastrofalt føre. Men det var ikke lange biten og snart var vi på den nedtråkkede stien mot Sogndal.

Lårene skrek og bar seg etter dagens skitur, gårsdagens skitur til Høgehaug og gårsdagens løping opp og ned Skardsbøfjellet. Men ned kom vi og jeg undres meg over at Karma ikke synes å merke "kjøret" på noe som helst måte. Alltid klar for noe nytt - hele tiden...