Sollia - En skitur i seneste laget (27.04.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Tuftene (10m)
Endpoint Tuftene (10m)
Ascents Sollia Østtoppen (661m) 27.04.2015

I dag var en merkedag på Ytre Søre Sunnmøre; ingen snø-, hagle- eller regnbyger. Det var rett og slett ordentlig fint vær!

Mine gode kollegaer i Turstiprosjektet hadde fått malt opp en ny ladning stikker så da skulle ikke jeg være dårligere og bestemte meg for å ta med 10stk og stikke ferdig den tredje av fire etapper på stien til Nonshornet.

Men så var det finværet da. Og snøen bak Nonshornet virket så hvit og fin. Jeg tok da den avgjørelsen at det skulle bli en kombinert ski- og stikketur. Så med 10 stikker og skia i sekken la jeg avgårde i T4-skoa opp den våte skogen. Det var faktisk ganske OK å ikke bli søkkvåt før det hadde gått 10 minutter...

Ruta fra Tjørvåg til Sollia

Denne ruta er faktisk veldig fin på vinteren for det er den eneste ruta til Sollia hvor man ikke får en eller annen form for motbakke eller veldig lang flate på vei hjem. Men i dag var det ikke skiføre på en god, god stund...

Et stykke til snøen, for å si det sånn..

Et stykke før Tjørvågselet kunne jeg legge fra meg stikkene og fortsette med lettere sekk. Etter et kvarters gange var det såpass mye snøklatter at det var formålstjenlig å spenne på seg skia..

På med skia rett ved foten av Nonshornet

Jeg holdt østsida av ryggene da det var mest snø der. Men snøen var IKKE av den kjekke sorten. Hver gang jeg satte vekt på skia gikk de ned 5cm. Og snøen var vindpakket, og ikke bløt! Jeg så for meg at veien ned ikke ville bli så enkel.

Oppe på selve fjellet var det store flater med snø men også noen partier hvor jeg måtte snirkle meg forbi steiner. Men smått om senn hadde vi Sollia foran oss og det var utrolig deilig og ankomme toppen på ski!

Ankomst Sollia...

Klokken var 18:15 da vi stod på toppen, og jeg hadde glemt toppsnopet til Karma! Hun slapp meg ikke med øynene de neste 5 minuttene. De var fulle av forakt...

Så var det tid for nedfart, og den var slett ikke morsom. De smale fjellskia + min teknikk krever en smule bedre forhold enn denne snøen kunne by på. Men - jeg var til fjells og det var sol, så ikke et vondt ord kom fra min munn!

Da jeg var tilbake ved stikkene og fikk satt opp den første hadde jeg en følelse av å ha vært på langtur - i mange timer. Det hadde jeg jo selvsagt ikke. Hele turen tok snaue 3 timer men både Karma og jeg koste oss gromt denne flotte kvelden sent i April...