Frudalshesten og Frudalsbreen - travers (18.04.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Frudalstunnelen (520m)
Endpoint Frudalstunnelen (520m)
Ascents Frudalsbreen (1,598m) 18.04.2015
Frudalshesten (1,554m) 18.04.2015

Våre gode venner Cathrine og Lars tok turen fra Nøtterøy til Sogndal på fredag, med lønnlig håp om noen gode toppturer. Valget for lørdag stod mellom Store Ringstind og Frudalsbreen, og valget falt på sistnevnte. Det var meldt litt vind i fjellet så da kan noen hundre høydemeter gjøre en forskjell...

Vi parkerte ved Frudalstunnelen og fulgte normalruta opp sørsida. Jeg lurte på om avgang 10:30 var litt for tidlig, da det fort kan vært hardt i bakken mot toppen. Men sola hadde allerede tatt såpass at det ikke var noe problem. Ettermiddagssola kvelden før hadde nærmest ødelagt bakken så det var ikke så fristende å returnere samme vei.

Det var litt verre med vinden og vi måtte kle godt på oss i den sure nordavinden. Men da vi kom på platået ble det til vår STORE glede nesten vindstille. Vi traff Tom Dybwad på toppen og gikk sammen med ham over til høyeste punkt på Frudalsbreen.

Det var et knippe skikjørere der som skulle ned Tverrelvi. Så da de dro hadde vi toppen for oss selv.

Planen var nå å kjøre ned Vetlebotn i håp om å finne bedre snø. De første meterene hadde vindpakket snø, men så var det PUDDERHIMMEL!

Etter en fantastisk nedkjøring til Vetlebotn ble det litt ymse innhold på vei ned skogen mot Berge. Snøen var litt myk og det ble sugeføre etter hvert. Men det tok ikke NOE fra gleden over denne fantastiske turen over Frudalsbreen.

Ved Berge ventet Anne på oss, og jammen vanket det ikke kalde pils på oss også.