Storskrymten (18.04.2011)

Written by FuelEX9 (Jørgen Kalvå Flå) GSM

Ascents Storskrymten (1,985m) 18.04.2011

Jeg + A. Flå starta i fra Hjerkin Lørdag morgen. Målet for dagen var å ta oss innunder Bruri i Svånådalen via Snøheim. Men når vi kjørte opp drivdalen og forbi Kongsvold fikk vi bange anelser. DÆVEN det var lite snø! Resultatet ble at vi spente skiene og fulgte ei snørenne over/sør for Tverrfjellet like ved Hjerkin og over til det inngjerede skyterfeltet på vestsida av Tverrfjellet før vi oppdaga at snøsmeltinga hadde gjort sine saker bra, slik at vi umulig kunne ta oss over en av flere elver tørre. Dette endte med at vi måtte pakke skiene på de i utgangspunktet tunge sekkene og gå til fots de 2 - 3 km ned igjen på veien, til ca 500m fra utgangspunktet. (2 - 3 timer slit bortkasta)

Derfra måtte vi bare ta beina fatt de 12 - 13 km oppover Snøheimveien. Den siste halvannen km kunne vi bruke skiene inn til Snøheim. Vinden blåste opp og vi var rimelige gåen, slik at vi overnattet ved Snøheim, på "Larsbu".

Vi våknet opp søndag morgen til stiv kuling. Vi avventet utover dagen, men vinden økte etterhvert til liten storm i løpet av ettermiddagen og vi tilbrakte også denne natta i "Larsbu".

Mandag morgen ca kl. 09.30 dro vi fra snøheim med godt mot retning svånåtindene. Vi utnyttet nattefrosten slik at vi raskt tok oss inn til svånåtindene på ski og delvis på føttene. Derfra gikk turen via en snarvisit i Åmotdalen, hvor det i allefall var snøløst, nord for Drugshøi og derfra retning Storskrymten.

Vi forlot storsekkene våre på en fin teltplass ved Leirsjøtelet, sør for Storskrymten, før skituppene pekte retning Storskrymten på mye snø og fint vær. Brukte vell 1,5 - 2 timer til toppen (Mandag 18.04.) I starten lå tåka lavt, men etter hvert som vi forserte høydemeter lettet tåka. Tåka lettet helt i ca 3 min på toppen før den igjen la seg tykk på returen.

Da vi returnerte til sekkene ble det fattet vedtak at teltet skulle settes opp hær!

Videre gikk turen vest for Grøvudalstind og Grønnliskarstinden ned Skjelbreidalen og ned til Torbudalsvatnet i Torbudalen. Siste dag gikk i fra torbudalsvatnet og fram til skyssen vår 13 km retning Litjdalen.

Og alle var enige i at det hadde vært en flott tur...