Besseggen (03.04.2015)

Written by lainair

Ascents Veslfjellet (1,743m) 03.04.2015
Visits of other PBEs Besseggen (1,500m) 03.04.2015

Denne dagen skulle Besseggen bestiges, en tur i regi av Jotunheimen Arrangement as. Lite visste vi at dette skulle bli tidenes tur.

Siste sjekk på værvarselet torsdag kveld kunne fortelle at langfredag skulle by på sol, -11 grader og ikke mindre enn 10 m/s med vind. Alt lå til rette for en kald og vindfull dag over eggen. Sekken ble utrustet med det ypperste innen vinterutstyr.

Rett etter frokost, kl. 8.00, møtte turfølget opp på Bessheim, pakket og klar for en dag ute. Solen kom frem over fjellene og utrolig nok var det her helt vindstille. Med godt mot la vi fellene på, spente på oss fjellskiene og var klare for å begynne på bakkene opp mot Bessvatn. Med tanke på værmeldingen var vi spente på hvordan vinden ville være når vi kom oss opp i høyden.

Vel oppe ved Bessvatn kom den ventede vinden og det var på tide å finne frem varmere klær. Vi bega oss ut på Bessvatn med godt mot og skikkelig spente på hvordan det ville være i den andre enden av vannet. Men utrolig nok løyet vinden etter en liten kilometer og det ble igjen helt vindstille. Vi kunne fortsette frem til bandet i fantastiske omgivelser med en liten tanke om hvordan ville eggen fremstå i dag - var den fremkommelig?

Etter en god stund i godt driv over Bessvatnet kunne vi skimte enden av vannet og bandet var rett forut. Her var det duket for en velfortjent pause, som kunne nytes uten et eneste vindkast.
Eggen ble studert godt under pausen og kunne by på is, snø og litt steindekke innimellom, helt øverst kunne vi se en tre-fire spennende snøfonner som vi ikke riktig kunne se om var fremkommelige før vi kom nærmere.

Slik som forholdene så ut til å være, var det på tide å feste skiene på sekken å på med stegjern og frem med isøksa. Nå skulle eggen bestiges.

Med ett steg av gangen gikk vi opp eggen og passerte en del spennende og interessante partier, men alle var heldigvis fremkommelige og til topps kom vi. Denne dagen brukte vi nok en del lengre tid enn på sommerstid, dette pga. de spennende forholdene som var denne dagen, dette med tanke på sikkerheten og at alle skulle komme seg til topps. Vi tok oss god tid til å nyte utsikten og ikke minst stillheten - det er ikke hver dag vi kan gå opp å ha hele eggen helt for oss selv.

Besseggen

Vel oppe fra eggen var det på tide å bytte ut stegjern med ski igjen og spasere til toppen av Veslfjell. Et lite stykke etter Veslfjell tok vi av ut til venstre for å begynne nedstigningen til Bessvatn og videre Bessheim.
Med litt varierende snøforhold på turen ned ble det rolig kjøring ned og etter litt sikk sakk kjøring ned kom alle seg helskinnet ned til Bessheim etter litt knall og fall.

Dagen og turen hadde vært helt fantastisk og utrolig nok var det så å si vindstille hele turen.

En tur som anbefales.

Magi

Written by haugert 06.04.2015 22:08

Gratulerer med en kjempefin tur! :-)