Vangsen (03.04.2015)

Start point Muri (540m)
Endpoint Muri (540m)
Ascents Vangsen (1,757m) 03.04.2015

Endelig Vangsen - den desidert flotteste toppen i Jostedalen.

Påsken 2015; kjørte fra Sogndal til Myri, sammen med Leif Longvanes. Det var bare et par biler på parkeringsplassen da vi gikk kl. 10. Masse spor ned fra fjellet tydet på stor aktivitet her i dagene før påskehelga. Med Vangsen i sikte og bedre vær minutt for minutt var transportetappen opp til Vanndalsvatnet kun en hyggelig affære.

Vi tok raskt innpå skiløperene foran oss og passerte de på ca. 1280 da de rastet. Da hadde vi ingen foran oss og vi valgte et spor som gikk sørøst mot skaret til 1643m. Da vi var nesten oppe så vi at de andre satte kursen rett sør, og da forstod vi at vi hadde tatt en omvei.

Oppe på platået (1560m) hadde vi Vangsen rett foran oss og grublet litt over om vi skulle opp sør- eller nord-ryggen. Det ble nord-ryggen, men Leif syntes det som var foran var i bratteste laget så vi traverserte mot sør-ryggen i stedet. En del spor her tydet på at sør-ryggen var vanlig rute opp.

Vi ankom toppen rett før kl. 13, altså ca. 3 timer opp - i moderat tempo. Det var så godt som vindstille på toppen, noe som nok er uvanlig her oppe på denne tiden..
Veldig kjekt å spise god niste med kaffe på termos i bare ullskjorta og se milevis i alle retninger. Noen fjellområder hadde riktignok skyer så desto heldigere var vi.

Etter en fin rast forlot vi toppen. Leif kjørte ned samme vei som han kom opp mens jeg skrenset ned nord-ryggen. Så satte vi kurs for den ruten vi burde ha valgt. Ikke bare var den kortere men hadde bedre snø. På vei ned passerte vi et dusin skigåere som hadde en del høydemetere igjen.

Nedkjøringen var av de bedre vi har opplevd. De som vet hva dette går i trenger ikke ytterligere forklaring..

Vi var tilbake ved Muri kl. 14:10 og nå var parkeringsplassen tjåke full. Og en rekke med biler sto langs veien - som ikke var bred på noen måte. Jeg håpet i mitt stille sinn at vi ikke skulle møte biler. Og det slapp vi.

Da jeg kom tilbake til Sogndal var hunden (Karma) rimelig klar for tur og vi tok sporenstreks turen opp til Stedjeåsen. Spaserturen opp og ned tok 1t:20m. Etter å ha forbrent nærmere 2000 kalorier gikk turen så ned til den lokale pizzasjappa for avhenting av en Diavolo med raust chili-tilskudd. Det var så veldig fortjent...