Nordmarkas høyeste i tåke og sluddregn. (08.11.2014)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Svarttjernshøgda (716m) 08.11.2014

Nils var ikke helt motivert for denne når han satt hjemme og så på radaren at et nedbørsfelt var på vei mot Nordmarka. Jeg og Linn Therese var heller ikke helt der oppe, litt frosne og kalde etter formiddagens tåkeeventyr oppe i Sør-Aurdal, etterfulgt av kjøring og trafikk-kaos i Hønefoss, bare for å få levert noen bøker på Kuben kjøpesenter.

Men jeg vegret meg for å falle for Nils sitt tilbud om kinotur med ungene i Drammen og kjempet mot letargiens forlokkende vuggesang. Etter en kort intern kamp, sendte jeg en SMS tilbake om at "dere er vel ikke pingler?", underforstått. La oss reise opp.

Vi møttes på Glassverket og vi la oss på hjul bak Haugene, fra barmark og grønne plener, kom vi etter hvert opp i slaps og snø. Parkerte nær starten på blåmerket sti og jobbet oss opp den mørke skogen. Det var surklebløtt overalt og fra oven raste det slaps og snøballer fra trærne. Linn Therese som hadde gnagsår fikk gå i joggesko, noe som ikke var veldig smart. Det ble kaldt og vått.

Men vi kom da oss opp. Kjapt opp i tårnet med barna som brukte det som skytefort for snøballer. Det ble litt snacks og en liten pause før vi hustrig returnerte ned den glatte stien.

Litt galskap, som toppsamling skal være, men det var heller ikke denne gangen feil å komme seg ut, sånn sett i ettertid. Og ... ny topp i boka og ikke minst så usigelig deilig å varme skrotten inne i varmen etter å ha vært ute i felten og kjølt seg godt ned.

Snøball i lufta!
Tårnet på toppen.
Linni i trappi.
Snøballkasting fra tårn blir jo aldri feil da vel!?
Julie og Linn Therese i tårnet.
Sånn info og sånn. Hvis man ikke orker å lese og huske, kan man ta et kjapt bilde og kanskje lese senere. Sånn er det i 2014.
Frida med sesongens første snø. Ikke rare akebakken, men det dugde i dag.
Denne stod på toppen.
Toppbilde!

Start date 08.11.2014 14:28
(UTC+01:00)
End date 08.11.2014 16:09

I nabolaget mitt jo...

Written by venkekristin 10.11.2014 11:55

Driver å sjekker turer i nærheten på forskjellige lister, så ser jeg dere var på tur til Svarttjernshøgda som jeg nå sikta meg ut for to dager siden.. Tenk så kult det kunne vært å tilfeldig møte på kjentfolk på en slik tur :) Fremdeles tåke å gråvær her på Hadeland. Men er enig med Nils om at du har fått til noen flotte bilder fra deres tur som gjør at det frister å ta turen selv i tåka :)

Neida, pingler er vi ikke!

Written by Nils 10.11.2014 08:35

Så flotte bilder du fikk ut av det våte og kjølige oppholdet på Nordmarkas tak da...! Vær og forhold innbød ikke til noe heftig fotografering akkurat, men her har du jammen sørget for noen gode blinkskudd for ettertiden. Nå når jeg slipper å stå i sluddregnet med et vått fotoapparat ser det jo ut som vi hadde det riktig så trivelig på Svarttjernshøgda. Det var det tydeligvis også! :-)

Veldig fint at dere ikke falt for mitt ynkelige tilbud om kino eller Drammensbadet, for dette blir helt klart et mye bedre minne for oss alle. Selv om vi frøs og ble våte. Er ikke ofte jeg starter en gåtur i sludd og regn, det skal være sikkert. Så dette er definitivt deres fortjeneste! :-)

Sv: Neida, pingler er vi ikke!

Written by Naboen 13.11.2014 11:41

hmmm.., ynkelig og ynkelig.., er ikke feil med Drammensbadet på en slik dag.. Men.., dere var i hvert fall ikke pingler så jeg..:)