Chilligan og fenomenal utsikt mot Hidden Mountains (05.07.2014)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point FOB Viking II (1,326m)
Ascents Chilligan Peak (1,780m) 05.07.2014
Chilligan Peak S1 (1,719m) 05.07.2014

Topptur fra Alaska 2014-ekspedisjonen.

Tok turen østover for å få litt utsikt ned mot Chilligan River. Vegar skulle gå opp dalen og jakte rype mens jeg gikk oppå den nest høyeste toppen fjellryggen ved Chilligan. Fjellet her så særdeles løst ut og alle urene og det vare bare småstein i alle urene. Men opp skulle jeg så endte opp i ei ur alikevel da selve berget var enda verre å klyve på.

Etter to forferdelige timer i ura kom jeg opp på ryggen sør for toppen. Her så jeg endelig selve toppen ganske nært, så fin ut mot slutten med litt klyving på fastere berg. Det var også lett og artig å gå langs ryggen her, den bar noe brei og ikke full av løse steiner. Kunne nok ha fortsatt videre til Chilligan North herfra også, mens ryggen sør mot Chilligan South så vanskelig ut med mange tårn, pinakkler og løs stein.

Fra toppen måtte jeg igjen se nøye på Chilligan North, det som ifølge vårt gamle kart er det høyeste. Fra avstand av har alltid Chilligan North sett lavere ut en den jeg nå står på, og nå som jeg sto på toppen så den fortsatt noe lavere ut. Er vanskelig å se forskjell på noen få meter men mener så bestemt at jeg sto på den høyeste toppen og døpte den som den høyeste.

Etter en halvtimes pause på toppen hørte jeg ett smell langt neddi dalen og ekkoer fra 2-3 fjell på den andre siden av dalen. Tenkte å kalle opp Vegar på samband for å høre om han fikk skutt ei rype, men ventet i flere minutter før jeg anropet han. For alt jeg viste var han kommet i kontakt med bjørn og drev enmanns framrykkingsdrill av noe slag, så ville ikke forstyrre han om det sto om liv å død. Tok tilslutt kontakt og han svarte med at han hadde skutt noe som fløy, men var ikke sikker på hva det var for den datt ned oppi ura så han skulle sjekke det ut, men han trodde det var ei rype! Fikk så "Vent" før han kom tilbake med nyheten om at middagen var felt, ei rype.

Kart og GPS-spor
Lite vann med Huginn i bakgrunnen
På vei opp ura
Nærmer meg toppen
Zoom på Vegar som ferdes oppover dalen
Opp på ryggen, med S1 rett forut og hovedtoppen ett stykke bak
Panorama fra toppen
Ørn med øy i Chilligan River i bakgrunnen

Fra toppen av Chilligan kunne jeg se langt inn i fjellene i vest som blir kalt for Hidden Mountains. Jeg satt på toppen i nesten en time å så på disse fjellene, det er titalls av høye (2000-2600m) og prominente fjell her, delt opp imellom smale dype daler. Fjellene her er heller ikke besteget ifølge Mountaineering Club of Alaska.