Torsæterkampen - 840m

Adviser admin (Administrator)
Last modification 19.10.2016
First ascent
Level of difficulty Level of difficulty
Coordinates 32V 606222 6716417 (UTM)
Map Show object on map
Torsæterkampen

© Sondre Kvambekk

Content
Language
Adviser mortenh - Get in touch with mortenh for questions regarding this article.
Statistics

Register ascent of Torsæterkampen.

Overall 176 members have registered 811 ascents of Torsæterkampen.

Torsæterkampen is contained on 15 lists.

Klikk på kartet for en dynamisk versjon.

Weather for Torsæterkampen

This service is temporarily unavailable.

Utsnitt av infoskilt ved Torsætra parkering.

Introduction

Siste biten mot toppen.

Torsæterkampen er kommunetopp i Østre Toten kommune og høyeste punkt på Totenåsen, (fjell-/åsområdet nord for Gardermoen og vest for Mjøsa). Ved toppunktet står en høy mobilmast som gjør toppen lett å plukke ut i det ellers noe karakterløse skogsterrenget. Utsikten fra selve toppunktet er i praksis fraværende, men punktvis på turen opp har man fin utsikt, spesielt sør og østover.
Toppen ligger i Torsæterkampen naturreservat, opprettet 9.7.1993. (4695 daa).
Siden Torsæterkampen er kommunetopp er den med på programmet til en stadig voksende menge som samler på disse. Blåmerket sti (Totenåsstien) gjør området lett tilgjengelig for vanlige turgåere. Vinterstid er det dessuten et variert nett av oppkjørte skiløyper i området.

Getting there

Kart med normalruta om til topps om sommeren. Klikk på kartet for å åpne en dynamisk versjon.

Kjørebeskrivelse fra Gjøvik:
Kjør Rv 33 til rundkjøringen ved Lena, hold til venstre fortsatt på Rv 33 forbi Hoff kirke og ta første vei til høyre etter kirka (mot Krabyskogen og Stange). Ved Stange holder man rett frem i krysset og her går veien over fra asfalt til grus. Følg så veien opp lia og inn dalen til Torsætra. Parkering på venstre hånd rett før Torsætra. Man kan kjøre noen hundre meter videre Garsjøvegen, men den korte stubben som er aktuelt forsvarer neppe bomavgiften for de fleste.

Kommer man sørfra på Rv 33 er det skiltet mot Torsætra (10 km) i ved Skreia, like ved en bensinstasjon.

Far parkeringen holder man til høyre på Garsjøvegen, vel 400 meter, før skilt viser veg til høyre inn på Totenåsstien.
Stien trekker inn i skogen, krysser en bekk på en litt forfallen klopp, før den skrår sørøstover opp lia. Det er mye stein og vannsig i stien, så den kan være litt slitsom å gå for uøvede føtter, men den blir bedre lenger oppe.
På snaut 700 moh, dreier stien mot høyre og etter ytterligere drøyt 100 høydemetre på god sti, kommer man opp i litt mer åpent terreng, på en liten rygg langs et myrdrag. Her har man stedvis fin utsikt ned til høyre, bl.a. mot parkeringen og Torsætra.
Den blåmerkede stien går ikke via toppen, men rundt på venstre side. Men om man følger med, ser man 150 meter før toppen en stein med innskriften "Heimefrontshytta". Her tar en mindre sti til høyre. Den deler seg straks igjen, hvor man kan gå til høyre bortom denne Heimefrontshytta eller holde til venstre mot toppen.

Alternativ

Det går også en mer direkte sti fra Torsætra, opp østflanken som runder opp på topplatået fra nord.

Utsikt fra ryggen sør for toppen.
Basestasjonen på toppen.

Infoskilt ved Torsætra parkering.

Steinen der umerket sti tar av fra den blåmerkede stien rett sør for toppen.
Idyll ved toppen.

Winter

Parkering ved Torsætra. Oppkjørte skiløyper i området.