Familiepåske på vidda (23.03.2024)

Start point Hallingskeid
Endpoint Finse
Visits of other PBEs Hallingskeid (1,093m) 23.03.2024
Hallingskeid stasjon (1,111m) 23.03.2024
Finsehytta (1,223m) 26.03.2024
Finse stasjon (1,222m) 28.03.2024

Ekspedisjon! Kjørte til Haugastøl på lørdag og tok toget bort til Hallingskeid. Aldri vært der før, så det var gøy. Hytta var ganske full. Søndag lekte vi rundt hytta i strålende sol. Bygde barne-size-igloo og gikk skitur for å se hvorfor det var skytteltrafikk med helikopter over oss (de smelta snø).

Mandag pakket vi voksne pulken og hver våre store sekker, før hele familien gikk i retning Finse. Fortsatt bra vær, men svak motvind. Vi hadde jo tenkt det skulle blåse fra vest, så det var litt feil. Barna klarte seg fint, og etter ca 9 km var vi halvveis og slo leir. Opp med nytt og litt større telt, og inn med barn mens gradestokken krøp ned mot -15. Pølser og real til middag, før barna hørte på NRK Super-podcaster til de sovna, og jeg kokte vann til neste dag. Det skya over, og resten av natta var det rundt -10. Gikk fint.

Neste dag hørte vi vinden flytte snø, og spiste og gjorde oss ferdig i teltet så lenge at det allerede kom noen forbi før vi kom oss ut. Været var ok på morgenen, men det blåste mer enn dagen før. Og når vi starta å gå, starta det å snø litt. Resten av dagen var det for det meste motvind på 6-7 m/s og snø, og whiteout. Barna syntes det var ganske kjedelig å gå i, og minstemann var såpass sliten fra dagen før at han ble trukket med en stav det meste av veien. Eldstemann klarte seg greit, så lenge praten gikk. Hev opp teltet til lunsj, og ble forbigått av hyttevaktene på Hallingskeid for andre gang på turen. I dag skulle de til Finse og ta toget tilbake. Mange fra Finse gjorde tilsvarende. Etter en lang dag kom vi til Finse, og barna var plutselig ikke særlig slitne lenger, der de fant mange barn å leke med og løp rundt i gangene på hytta til de ble helt svette.

Onsdagen tilbrakte vi på Finse. Fortsatt hvitt, og enda mer vind ute. Vi gravde snøhuler i skavlene rundt hytta, gikk en liten skitur utpå vannet, og spilte spill inne.

Torsdag var været fortsatt grått. Vi hadde planlagt for å kunne gå videre mot Krækkja, men det var fortsatt motvind og meldt sludd utover dagen. Vi innså at det ble i overkant for han minste i alle fall, og valgte å spare det til en annen gang. I stedet tilbrakte vi dagen på Finse og så på hopprenn ved skitrekket, gravde flere huler og spilte mer spill, før vi tok toget tilbake til bilen på kvelden.

Veldig stas med skikkelig familieekspedisjon!