Sætertinden (06.04.2024)

Written by risvollhilde (Hilde Risvoll) GSM

Ascents Sætertinden (1,094m) 06.04.2024

Kommunetopp i Tjellsund. Med på turen Helge og Hauru. Har vært og hentet flyttelasset i Vesterålen og på veien denne toppen.Vi var veldig heldige med været. Det var sol, med noen spredte skyer etter hvert. Det var -3grader celsius i bilen. Det var meldt -13 grader celsius på toppen, men vi sjekket ikke dette. Til tross for kjempefint vær, lå det en lett tåkedott på den vestlige delen av toppen mestepareten av dagen, den østlige var stort sett fri. Vi brukte 5 1/2 timer på turen, da gikk vi med stegjern siste 300 høydemetrene (fra sikringsbua) både fordi vi hadde tatt de med og ville fått litt erfaring, men vi synes også det var nokså bratt den delen. Første delen av turen i vakker furuskog og på skiløype opp til Årbogvatnet. Det gikk spor til toppen også, men det var veldig hardt føre over tregrensa, slik at disse ikke var veldig definerte stort sett. Det var bjørk opp til ca 400 moh, så snaufjell. Vi så en rype på turen og rein nede i dalen før vi startet å gå. Vi så 6 andre ski og snowboardkjørere i det fjerne. På toppen så vi ikke noe mot vest på grunn av tåkedotten, men vi så Andøya i Nordvest, Senja, Litjtinden og Skittendalstinden i øst. Dette er et område hvor jeg ikke har vært før. Alt i alt en fin tur.