Litletinden (Evenes) og Skittendalstinden (Tjeldsund) (19.08.2023)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Renskvanto P-plass (52m)
Endpoint Samme (52m)
Ascents Litletinden (1,134m) 19.08.2023 12:24
Skittendalstinden (1,305m) 19.08.2023 16:25
Visits of other PBEs Renskvanto parkering (52m) 19.08.2023 08:15

Flott fjelltur i perfekt vær til Litletinden og Skitnedalstinden

Endelig ble det en dag med skikkelig fint vær for Stig Tore og meg på vår ekspedisjon til nye kommunetopper i Evenes - Tjeldsund området!
Fra overnatting nær Evenes flyplass kjørte vi østover på E10 til Dragvik der vi tok av mot venstre på Dragvikveien som vi fulgte oppover og vestover til Renskvanto parkering der det er plass til 3-4 biler.

Turstart
Parkering Dragvikveien

Litletinden (Seamulvákkečohkka) - høyest i Evenes

Evenes kommune (nordsamisk Evenášši) ligger mellom Harstad og Narvik og grenser mot Tjeldsund i nord og vest og Narvik mot sør og øst.

Vi fulgte godt merket og tydelig sti opp gjennom skogen øst for Storelva. Oppe på 400 moh skifter terrenget til fint fjellandskap med beitende sauer langs stien. Oppe ved vannet Renskvannto etter 1t 25 min.

Stig ved Renskvannto
Mot Litletinden fra Renskvannto
Lettgått og fint terreng første delen av etappen mot Litletinden

Vi fulgte vanlig rute mot Litletinden med støtte av GPS-spor fra Sola19 (Solveig Føreland) og vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) som gikk tilsvarende turer i 2018 og 2019. Oppe på 1000 moh går smerket sti inn i et avsmeltet breområde hvor terrenget var litt mer plundrete. Vi hadde valgt en trasé litt vest for den anbefalte, og måtte ta oss opp på ryggen via en bratt skråning med mye løsmasser. Da vi endelig var oppe på ryggen, var det lettgått sørover mot varden på Litletinden 1134.

Varden på 1134 i sikte. Tåken letter!
Utsikt fra varden sørover ryggen på Litletinden. Ser mot Bogen, Ofotfjorden og Narvik-området.

Oppe etter vel 4 timer. Varde med turkasser på GPS 33W 578702 7605527.

Stig på Litletinden - høyest i Evenes
Dagens første turmål er i boks. Foto: Stig

Vi tok dagens første matpause (35 min) på ryggen av Litletinden før vi fortsatte mot neste mål

Skittendalstinden (Nástečohkka) - høyest i Tjeldsund kommune

Skittendalstinden var høyest i Skånland kommune som ble slått sammen med Tjeldsund 1. januar 2020. Fjellet er nå høyest i nye Tjeldsund kommune. Med en primærfaktor på 1161 m er den inne på flere gjeve lister, bl.a. Norges 1000 største fjell målt i primærfaktor der den er 31!

Skittendalstinden ser ganske så heftig ut fra nordryggen av Litletinden!
Niingen 1073 mot øst med sin karakteristiske profil!
Panorama. Skittendalstinden mot venstre, Blåvatnet 562 og Niingen mot høyre

Vi fortsatte et lite stykke langs nordeggen på Litletinden før vi tok fatt på nedstigningen de 300 hm mot 802-vannet sør for Skittendalstinden. Breen som vises på norgeskart.no er ganske mye nedsmeltet og det var relativt lettgått terreng nedover mot 800 m.

Vi nærmer oss dalen sør for Skittendalstinden

Vi siktet oss inn østsiden av 802 vannet der vi fant en naturlig og lettgått passasje videre nordover mot der selve oppstigningen til Skittendalstinden begynner på ca. 900 moh. Etterhvert støtte vi på varder som viste seg å markere hele ruten videre mot toppen!

Vardet rute mot Skittendalstinden!
Ved foten av Skittendalstinden. 1306-toppen til venstre er høyest, men virker lavere på bildet. Ruten går opp i uren litt til venstre for midten av bildet.
Tilbakeblikk sørover mot Litletinden og terrenget mellom toppene

Fra 900 m kunne vi følge varder og stitråkk som slynger seg fint oppover i en bratt botn rett sør for toppen. På 1170 moh kom vi opp på den slakke SSØ-ryggen, og herfra var det lettgått de siste 600 m til toppen.

Lettgått og fint siste etappen mot toppen

Oppe ved varden kl 1630. Aldeles nydelig vær og fantastisk utsikt! Varde med trigmerke på GPS 33W 579636 7608675 som på PB. Turkasse med våte bøker der vi fant Sola19 (Solveig Føreland) sin innførsel fra 6/8-18!

Stig heftig begeistret over toppen og den fantastiske utsikten!
Denne karen var også meget godt fornøyd med dagen!

Stig fotograferte, studerte og navnsatte mange av toppene vi kunne se. Jeg gikk et lite stykke ut ryggen nord for varden og kunne se mot 1298 toppen Nestnordre Skittendalstinden

Foto mot nord. Nestnordre Skittendalstinden 1298. Harstad og Grytøya i bakgrunnen mot venstre.
Tilbakeblikk mot sør. Litletinden og Ofotfjorden med fjell rundt Narvik
Mot øst. Niingen 1073. I bakgrunnen Hålogalandsbrua og flotte fjell nær Narvik.
Sørover mot Narvik. Skjomen? Frostisen? Spesiell fjellformasjon med fire topper/horn til høyre for Skjomen. Navn?
Nordover mot Grytøya med Nona 1011 og Skjellesvikgalten 987
Terrenget for nedstigningen mot 1200-platået SSØ for toppen
Varde som markerer nedstigningen
Etterhvert bærer det bratt ned i fjellsiden, men hele tiden på god sti. Litletinden i bakgrunnen

Etter nærmere en times pause på toppen tok vi fatt på returen. Jeg gikk i forveien, men ble raskt tatt igjen av Stig. Vi fulgte samme trasé ned igjen til 802-vannet. Her måtte vi velge om vi skulle følge Vemund sin rute opp mot 900-950 m eller Solveig sin som gikk noe lavere langs 700 m koten lenger øst. Vi valgte under tvil den høyeste ruten, men jeg er usikker på om det var det beste valget. Det viste seg nemlig at terrenget omkring 900 m er gjennomskåret av en god del dype kløfter som måtte omgås, og vi tapte antagelig en del tid på og logget flere hm med dette valget.
Vi kom etterhvert inn på stien til/fra Litletinden, og fulgte denne tilbake til bilen der vi var tilbake kl 2237 etter en tur på over 14 timer, hvorav vel 10 timer i bevegelse etter min GPS, og omkring 2000 hm.
Alt i alt en lang, men perfekt turdag i et fantastisk fjellområde! Tusen takk til Stig for hyggelig turfølge!

For en innsats

Written by uglefisk 29.08.2023 19:58

av gutta krutt. Tid er tydeligvis ingen begrensing hos dere. Imponerende gjennomført! Nesten 15 timer på beina er kun for tøffinger. Skulle selv gå samme tur på ca samme tidspunkt men ble noen andre istedet.

Sv: For en innsats

Written by knutsverre 30.08.2023 17:57

Tusen takk for hyggelig kommentar, Paal Andre! Min begrensning er nok nettopp at jeg bruker lang tid på slike turer, men det må til for å kunne gjennomføre! Du kan glede deg til denne turen, spesielt hvis du får like godt vær som oss! Lykke til med høstens eventyr!

Imponerende langtur

Written by vemundmathiesen 28.08.2023 08:16

Imponerende langtur det her! Sitter enda friskt i minnet etter fem år. Jeg er enig i at øvre valg forbi stupene mellom 700 og 800 moh på returen nok er litt vel plundrete. Husker det ble en del klyving inn og ut av alle kløftene, men ser at jeg ikke har kommentert det i rapporten min...

Gratulerer med et tilsynelatende suksessfullt Nord-Norgeraid. Begynner å bli mange røde nåler på kommunetoppkartet!

Sv: Imponerende langtur

Written by knutsverre 29.08.2023 11:07

Tusen takk for hyggelig og opplysende kommentar, Vemund! Det kuperte terrenget under Litletinden var uventet, sikkert både for deg og oss. Men en flott tur ble det uansett for oss alle! Som nevnt før er dine informative rapporter og spor gull verdt for oss på turene i Nord-Norge!