Rundtur om Gråhøe fra Skarvedalshytta (10.05.2024)

Geschrieben von Kaare_70 GSM

Karte
Besteigungen Blåhøe (1.959m) 10.05.2024
Dørkampen (1.820m) 10.05.2024
Gråhø (1.945m) 10.05.2024
Gråhøe (2.014m) 10.05.2024

Dag 2 av maituren 2024

Dagen for langturen fra Skarvedalshytta opprant med virkelig perlevær, og med vekkerklokka på 06 hadde vi planer for å få maksimalt utav dagen. Det er ingen hemmelighet at hovedmålet for flere av oss med denne turen til Reinheimen – oppholdet på Skarvedalshytta spesielt – var å få med oss Gråhøe, landets ensligste 2000m-topp, og den eneste over den magiske grensen i dette store fjellområdet. Denne dagen skulle vi til topps og dessuten få med oss en del andre høer i samme retning, dvs. nord og nordøst for hytta.

Drømmemorgen i Skarvedalen!

Allerede litt før kl. 0730 var vi i gang på det fine skareføret, som vi visste ville skifte karakter i solsteiken utover dagen. Vi holdt østlig kurs innover dalen, og det eneste vi lurte på var om vi skulle bestige hovedtoppen fra vest eller sør, men vi falt ned på korteste alternativ som var førstnevnte. Etter 2 timer toppet vi ut på den ruvende, men slake kulen, til like fantastisk vær og makeløst rundskue. Med knappe 1000m pf er Gråhøe en virkelig kjempe, og vi kunne peke ut alle de andre områdene med 2000m-topper fra pauseplassen vår litt nedenfor varden. I nord og nordvest kunne vi også gjenkjenne Store Venjetind og Pyttegga i mylderet av tinder.

I fint driv innover dalen
Høy himmel over Skarvedalsvatnet flankert av Skarvedalseggen og Gråhøe 1908
Oppstigning med Skarvedalseggen som kledelig bakteppe
Pust i bakken mot toppen av Gråhøe med Skarvedalen der vi kom fra, i bakgrunnen
Fra oppunder toppen av Gråhøe med panorama mot Skarvedalseggen
Høyest i Reinheimen!
Herlig panorama fra 2014moh!

Vi nøt stunda her høyest i Reinheimen med mat og kaffi i godt over en time. Så la vi vegen enkelt over nabotoppene i vest, Gråhøe 1945 og Blåhøe 1959, hvor vi ankom sistnevnte kl. 1215. Her i høyden var det forresten veldig fint føre med litt nysnø fra dagen før. På Blåhøe skilte vi lag med fjerdemann som hadde planer om en virkelig langtur nordvestover, og vi regnet ikke med at han var hjemme før godt utpå natta. Vi derimot satte kursen mot 1636-tjørna under Dørkampen, da i en stor bue for å unngå den bratte flanken nordvest for Blåhøe. Et lite stykke øst for tjørna fant vi oss noen varme berg å nyte livet på, og her ble vi virkelig late og tok enda en lang mat- og kaffipause.

Mot Dordiholet
Nedrenn med Gråhøe 1945 og Blåhøe 1959 til venstre, og med mer celebre Pyttegga bakerst i midten
På toppen av Gråhøe 1945 med utsikt mot Blåhøe 1959
Utsikt hjem til hytta, midt i bildet
Tilbakeblikk mot Gråhøe 2014
Oppstigning på Storbreen mot Blåhøe 1959
På toppen av flate Blåhøe 1959
Nedkjøring mot 1636-tjørna under Dørkampen
Den bratte nordvestflanken på Blåhøe 1959
Slaraffenliv like øst for 1636-tjørna

Som nevnt ville vi få med oss Dørkampen også, og etter pausen tok vi turen oppom denne lavere, men fine utsiktstoppen hvor vi ankom i 15-tida. Her snublet vi nesten over den godt kamuflerte hytta like nedenfor toppunktet og fikk god utsikt mot nordvest med Pyttegga som blikkfang. Returen gikk tilbake mot 1636-tjørna igjen, og så prøvde vi å holde oss litt høyt i terrenget sørover mot Skarvedalshytta, slik at vi fikk fint nedrenn på slutten til tross for at sola begynte å få godt tak i snøen. Vi ankom hytta kl. 1615, slik at fasit for dagen ble om lag 23 km, 1100 hm og snaut 9 timer på tur – og vi må vel kunne si tur av det makelige slaget.

På Dørkampen med Digerkampen som bakteppe
Fornøyd på Dørkampen med Blåhøe 1959 der vi kom fra, i bakgrunnen
Mot Tafjordfjella med Pyttegga lengst til høyre
Zoom mot Tverrådals- og Tundradalskyrkja
Tilbakeblikk mot Dør og Dørkampen

Så hører det med til historien at kameraten ankom mer enn 7 timer serere etter 16 timer og 7 mil på tur, virkelig imponerende!

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.