Binnhovdknatten, på beina - og 3 fly over toppen (13.05.2024)

Geschrieben von Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Tourlänge 1h 58min
Entfernung 8,9km
Höhenmeter 571m
Besteigungen Binnhøvdknatten sør (1.122m) 13.05.2024 11:21
Binnhovdknatten (1.165m) 13.05.2024 11:38
Besuche anderer PBE Tjernstøltjernet p-lomme (900m) 13.05.2024 10:50

Pussig, det er bare to dager siden jeg gikk skitur her oppe på Aurdalsåsen, og i dag skulle jeg gå på beina! Men det er fordi jeg visste at SØ-egga på Binnhovdknatten blir tidlig snøfri. Parkerte på p-lomma og rusla i t-skjorta oppover veien. Hadde på gamasjer og hadde staver med trinse, i tilfelle kranglete snø. Der stien tar av til venstre lå det en del snø, så jeg brøyta meg ganske bratt opp i krattet her, før jeg kom inn på stien opp. Heretter stort sett fritt for snø, og enda bedre; pust og puls gikk lettere enn på lenge, tross bratt stigning!

Glimt av hvite Spåtind underveis opp mot egga.
Lite snø oppe på SØ-ryggen, mot toppen.

Nå gikk det kjapt og lett bort og opp til toppen. Underveis dukket det opp 3 fly som liknet P3B-Orion. Det var i alle fall militærfly, som svingte akkurat over toppen.

3 fly suste over toppen foran meg!

Tok en god rast i le av varden på toppen, i bare t-skjorte - deilig.

Utsikt mot Aurdalsåsen.
Jotunblikk. Merket meg at Rundemellen og østegga her virket ganske snøfri nå...

Returen gikk lett og greit, men nedi krattet tok jeg meg god tid og ryddet stien med en liten sag. Deilig med såpass overskudd! Helt nederst tok jeg heller og rundet vest for den lille hytta, og slapp snøen i skogen her, da den lille hytteveien var snøfri. Klart best alternativ når det ennå ligger noe snø i skogen her.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.