Tverrådalskyrkjatravers og Holåtindane (27.04.2024)

Geschrieben von Johanleistad (Johan Leistad)

Startpunkt Sota Sæter (751m)
Endpunkt Sota Sæter (727m)
Tourcharakter Randonnée/Telemark
Tverrådalskyrkja (2.088m) 27.04.2024
Søre Tverrådalskyrkja (2.034m) 27.04.2024
Besuche anderer PBE Sota Sæter (743m) 27.04.2024

Start fra Sota Sæter ~9:00 i retning Fortundalsbreen. Gikk deretter opp i skaret rett nord for Steinkollen, tok med oss denne før vi tok en sittende pause med et par brødskiver i sola. Vi fortsatte etterhvert på ski opp mot Søre Tverrådalskyrkja og gikk deretter traversen opp mot Tverrådalskyrkja. Slang skiene på ryggen og tok på oss stegjernet ved det ene klyvepunktet ca. midt på ryggen. Når vi sto på toppen hadde vi begge hatt i bakhodet allerede at det ble for dumt å ikke utnytte denne finværsdagen. Vi kjørte derfor ned på breen i retning Illvatnet, i stedet for å følge breen i retningen Sota Sæter. For øvrig veldig fin kjøring ned fra toppen!

Vi smørte på et nytt lag med solkrem og satte på fellene på skiene igjen og gikk i retning sadelen sør for Tundradalskyrkja for å krysse på nordisen av Illvatnet. Relativt bratt og med flere klippepartier i nedkjøringen mot vannet, heldigvis fin og stabil snø denne dagen. Nå var vi nede igjen på under 1400 moh og stigningen opp i retning Grøntjønnhoi og Vestre Holåtinden sto for tur. I denne gryta var det steikende sol og null vind, her kom de første signalene på at dette kom til å bli en lang tur. Vi hadde pakket for en kortere tur og hadde begrenset med vann i sekken. Vi gikk de tre Holåtindene fra vest til aust, med unntak av noen få meter på stigningen opp mot Austre Holåtinden gikk vi på ski hele veien. Nedkjøringen var fin, litt bratt og smalt noen steder - men ingen store utfordringer. Nå var det kun returen tilbake til Sota Sæter igjen. Det var ble på igjen med feller opp til flere ganger på den lange returen.

Totalt 11t på tur i strålende vær og veldig fin snø. Gikk med Anders.

Vi kjørte opp på Sota Sæter kvelden før. Lite folk på hytta, men likefullt ypperlige service og mat fra vertskapet.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.