Knukberget og Gransjøhøgda i Stange (13.11.2023)

Geschrieben von ØyvindBergkvam GSM

Knukhøgda (580m) 13.11.2023 13:37
Gransjøhøgda (580m) 13.11.2023 14:04
Besuche anderer PBE Knuken (440m) 13.11.2023 11:05
Jeg hadde et ærend på Hamar og tok heldigvis med trugene i bilen i tilfelle det skulle være snø i området. Det var det definitivt! Jeg kjørte på vinterlige skogsveier fra Espa og opp til Knuken hvor jeg parkerte. Bommen var åpen videre innover, men det var dårlig brøytet og lite biler som hadde kjørt videre. Uansett var dette helt fint utgangspunkt for min del som hadde både Gransjøhøgda og Knukberget som mål for turen.
Jeg festet trugene på sekken og fulgte veien innover til foten av Knukberget. Her hadde det kjørt en traktor så det var greit å følge sporene frem hit, men nå måtte trugene frem. Snøen var lett så det var fint å traske oppover lia med truger, men jeg merket at det var en ny øvelse for sesongen. Det ble noen pustepauser på vei mot toppen, men belønningen var stor da jeg kom opp. Helt fantastisk vinterlandskap åpenbarte seg, og brukbar utsikt fra hytta på toppen. Herlig med ordentlig vinter!
Jeg fulgte sporene mine samme vei ned igjen til veien og gikk over Fugleleikhøgda på vei mot dagens andre mål. Fra stigningen oppover hogstfeltet fikk jeg fin oversikt tilbake mot Knukberget, ellers var ikke Fugleleikhøgda så veldig spennende. Jeg kom ned igjen ved Knuken gård og fortsatte rett opp til Knukhøgda. Denne er omtrent like høy som Gransjøhøgda, og jeg svingte innom i tilfelle disse skulle bytte nåler ved en senere måling;) Knuthøgda viste seg å være mye finere enn sin jevnhøye nabo, så det var vel verdt turen å stikke innom!
Skaret mellom toppene var brattere enn jeg så for meg, men det gikk akkurat med truger. Tilbake til bilen fulgte jeg traktorveien som går ned i skaret/dalen mellom Knukhøgda og Gransjøhøgda tilbake til bilen.
Langs veien innover mot Knukberget kunne jeg gå i traktorsporet
Utsikt mot Fugleleikhøgda fra stigningen opp mot Knukberget
Knukberget 612 moh i Stange
Fantastisk flott vinterlandskap!
Fugleleikhøgda
Fugleleikhøgda 527 moh i Stange
Fugleleikhøgda sett fra stigningen opp mot Knukhøgda. Gården Knuken i forgrunnen
Gransjøhøgda sett fra øst
Gransjøhøgda 580 moh

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.