Reinspælen fra Våtvoll-mye opp og ned og klyving mot toppen! (17.08.2023)  4

Geschrieben von knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Startpunkt Våtvoll p-lomme (7m)
Endpunkt Samme (7m)
Besuche anderer PBE Våtvoll parkering (7m) 17.08.2023 08:30
Kobberyggen trig-punkt (447m) 17.08.2023 10:26
Brattfjellet varde (353m) 17.08.2023 21:00

Etter en rolig dag med besøk på øytopper fra Grytøya dagen i forveien kjørte Stig Tore og jeg til Sortland der vi overnattet. Etter en tidlig frokost reiste vi via Sortlandbroen på vei 85 til Langvassbukta der vi tok av mot høyre (sørover) på Våtvollveien til Campingplassen på Våtvoll der det er greit å parkere på Våtvoll parkering.

Parkering mellom vei og camping på nordsiden av elven
Campingplassen på Våtvoll. Brattfjellet 390 mot venstre. Kobberyggen 445 mot høyre

Målet for dagen var Reinspælen 1118 - høyeste topp i Kvæfjord kommune.

Turstart 0830 i halvskyet vær og fin temperatur. På turen opp fulgte vi en sti sørvest for Middagshaugen 134. Ned igjen brukte vi en traktor/anleggssvei som går litt NV for stien. Her er det stort arbeid på gang med vei til tunnelinnslag for den nye Hålogalandsveien. Jeg hadde lastet ned GPS-spor fra LukasHeck (Lukas D. Heck) som gikk tilsvarende tur 1.10.2020, og vi fulgte stort sett dette. Gledelig nok er det ganske tydelig og stort sett ryddet sti opp gjennom den tette og stedvis bratte småskogen opp til Brattfjellet 350 moh. Vi brukte vel en time opp hit, og plukket de siste restene av multer samt blåbær langs stien.

Fra Brattfjellet sørover mot Gullesfjordbotn

Brattfjellet, Kobberyggen og Geitryggen
Første prøvelse ble de bratte 60 hm ned i Kobbeskaret i ulendt terreng. På vestsiden av Kobberyggen kom vi til Kobberyggen trig-punkt der stangen var falt ned.

Oppe på Brattfjellet fikk vi oversikt over den lange og humpete ryggen mot Våtvollskaret. Toppene på Tverrelvtindane og Reinspælen i tåke
Gammelt trig-punkt på Kobberyggen. Utsikt mot øst

Videre vestover langs ryggen ble det en noe demotiverende etappe. Ikke før vi hadde kommet opp på et høydedrag, så bar det ned igjen og pånytt opp 20-40 hm til neste høyde. Matpause en god halvtime på 480 moh etter ca. 3.5 time på tur. Omsider oppe på Geitryggen 688 moh etter ca. 4 timer.

Tilbakeblikk over den humpete ryggen. Foto mot øst
Nordvest på Geitryggen. Ser mot Tverrelvtindane. Sørvestre Tverrelvtinden 966 mot venstre. Reinspæl-toppene fortsatt delvis i tåke

Tverrelvtindane og Reinspælen
Fra Våtvollskaret er det ingen vei utenom. Her venter 400 hm med bratt oppstigning til fortoppen 1083 moh.

1083-toppen ruver godt foran oss!

Etter å ha gått et lite stykke i storsteinet ur, oppdaget vi heldigvis de fine og tydelige tråkkene på gressbakker vest for eggen, og fulgte disse til 1080-toppen. Her oppe ble vi møtt av et overraskende alpint landskap med kvasse egger og bratte stup.

Fra fortoppen 1083 går ruten ned i dette skaret før neste oppstigning til en ny høyde

Avstanden fra 1083-toppen til Reinspælen 1118 er ikke mer enn vel 300 m, men denne etappen var både utfordrende og tidkrevende (35 min) med flere eksponerte passasjer og noen klyvepunkter som det gikk greit å forsere på tørt fjell.

Stig i et av klyvepunktene på returen. Vi tok oss ned her.
Stig har kommet seg opp!

Dette klyvepunktet kan omgås noen meter mot vest.

Et annet klyvepunkt

Vi hadde følelsen av at klyvingen mot toppen aldri tok slutt, men omsider var vi fremme ved varden på GPS 33W 528480 7609188!

Gratulerer med Reinspælen, Stig!
Vi syntes begge at Reinspælen var mer utfordrende enn vi hadde ventet!

Toppen lå dessverre i tåke og utsikten ble deretter. På vei tilbake klarnet det litt opp slik at vi fikk mer intrykk av det ville landskapet her oppe.

Tilbakeblikk mot Reinspælen 1118
Bratt og vilt terreng på østsiden av Reinspælen!

Retur til 1083 toppen og ned igjen til Våtvollskaret der jeg fikk fyllt opp vannflasken i en bekk.

Tilbaketuren
Denne gikk stort sett langs smme rute som vi hadde gått opp. Ved Geitryggen 688 holdt vi høyde og gikk litt mer mot nord. Ellers var det nesten like mye ned og opp som på turen inn, men det opplevdes likevel noe lettere.

Mot Geitryggen og Kobberyggen på returen
Steinuren øst for ryggen
Pause på svabergene i Våtvollskaret
Under tilbaketuren lettet tåken og tinderekken kom til syne

På østsiden av Brattfjellet passerte vi Brattfjellet varde.

Varden øst på Brattfjellet

Tilbake ved bilen etter en lang og ganske krevende tur på over 13 timer - 9 timer i bevegelse og 4.5 timer i ro/pauser i følge min GPS. Overraskende mange høydemeter (1850) som vi oppfatter som reel, og som delvis må tilskrives alle opp- og nedturene langs ryggen (se høydeplot).

Tusen takk for turen, Stig! Kjekt å være to på en såpass krevende tur, delvis i alpint landskap!

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.