Geitgaljen ++ (27.04.2024)

Tourlänge 24h 11min
Karte
Besteigungen Geitgallien (1.085m) 28.04.2024 16:06

Flott vær. Gikk opp vestsiden. Stort guidet lag på 12 foran oss. I første bratthenget hadde stien smeltet frem så bootet opp her. Supert. Etter det vsr det feller og hardt skiføre. Så oss ut en sørvendt renne før knekken mot øst, så gikk opp den. Jeg gikk med stegjern mens Frida og soph gikk på skare jern. Ganske perfekte slush forhold ned igjen. Gikk opp videre mot geitgaljen og stegjerna oss opp fra toppen av sørrrenna. Steinhardt og 1cm glatt solskare på toppen. Her ville jeg ikke kjøre ski ned igjen. I skaret ble det litt frem og tilbake, men valgte å kjøre ned i sørøstsiden for ikke å ende i kaoset av folk mot toppen. Litt vell kokt nedover her, og med en del fallende is og stein, ble det å snike seg opp så lite eksponert som mulig og med litt fart. Oppe i skaret igjen var det isøks og jern til toppen. Veldig god neve og trinn. En trepersonsgjeng som hadde begynt oppover her når vi sto i skaret sist, drev fortsatt og knota i bakken opp til toppen. Prøvde å gi litt tips og triks når vi gikk forbi de. Ned igjen ble det til tross for det jeg hadde bestemt meg for ski ned solskaren. Var helt jævelig og måtte meget forsiktig sidesteppe første 30hm. Soph og Frida klarte å skrense i beste stil. Ene karen i tremannfølget kom også ned, men når jenten i følget skulle ned, sklei hun, men klarte heldigvis å stoppe rett over noe nedrima steiner. Hun klarte ikke å flytte seg av flekken og etter litt frem og tilbake endte jeg med å hive på stegjern og jogge de 100hm opp til hun. Fikk hakket ut en liten plattform til hun og kledd på hun et og et stegjern, montert hun med to økser og skiene på sekken. Ble stakatogange ned igjen, siden hun hadde fått fullstendig skjelven. Men hun kom seg ned og var meget takknemlig for hjelpen. Skilte lag i her og alle kjørte ned sørrrenna. Ok føre her. Litt knot i skogen. Skøyting på grusvei og skisko gåing 2km tilbake til bil

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.