Russåsen (01.10.2016)  3

Startpunkt Parkeringslomme Russåsen/Storåsen (97m)
Endpunkt Samme (85m)
Bewegungsschnitt 3,8km/h
Entfernung 3,6km
Höhenmeter 226m

Fikk akkurat klemt inn en kort topptur på Fusa-listen på en ellers travel dag på hytten. Takket være elbow (Vegard Magnussen) sine GPS spor i Fusa, var det ikke så mye tid jeg trengte på å planlegge denne utflukten (ca. 5 min for å være presis). Fulgte derfor hans spor, fra vestsiden av toppen. Jeg fikk ikke til å parkere ved starten av skogsveien på riktig side av veien, på grunn av grind, men ca 100 meter sør er det en liten lomme med akkurat nok plass til en bil.

Rød T merking lover bra! Dette skulle imidlertid vise seg å være første og eneste merking....

Veien går først gjennom det som så ut som et gårdstun. Jeg gikk rundt dette gjennom en våt gresseng, før jeg penslet inn på traktorveien. Langs denne ligger det noe skrot, både gamle møbler og en gravemaskin som har sett sine beste dager.

...med mindre man teller rustne gravemaskiner da...

Veien snor seg rundt høydedraget 187 m, nord, øst, nord, før den går noe brattere opp på kammen som leder til toppen:

Sise del av traktorveien opp mot øverste høydedrag (ved ca. 200 moh). Våganipa synes i bakgrunnen

Traktorveien slutter oppe på kammen, på vel 200 hm; derfra går det tendenser til stier både her og der, uten at jeg fant noe som ledet helt opp til toppen. Ganske vått terreng etter de siste dagenes nedbør, men ikke særlig tett skog, så det var ikke spesielt strabasiøst. Selve topplatået er skogkledd, men 30 hm nedenfor, nord for toppen, er det flott utsikt i nordlig retning, og toppene Gjønakvitingen, Ottanosi,Grytefjellet og Våkefjellet er lett synlige herfra.

Utsikt NV mot Grytefjellet og Ottanosi
Utsikt nord mot Ottanosi og Gjønakvitingen
Utsikt NØ mot Gjønakvitingen og Våkefjellet

Det var ikke helt enkelt å bedømme visuelt hvor høyeste punkt er, det er minst to punkter som ligger på tilsynelatende relativt lik høyde, så jeg "sjekket inn" begge for å unngå ny tur opp hit, men PB-koordinatene (32V 326149 6680767) som lå inne virker å være for langt nord, jeg tror de riktige skal være 32 V 326157 6680736, som stemmer overens med den første av de to punktene jeg var innom, og også med den på petter (Petter Bjørstad) sin turraport fra hans hjemmeside

Topplatået på Russåsen
Antageligvis toppunktet
Nokså lik høyde, men antagelig litt lavere

Hadde man fjernet trærne rundt toppen, hadde nok denne toppen vært et langt mer brukt turmål, for da hadde man fått en spektakulær og luftig utsikt sørover mot Våganipen, Skogseidvatnet og Daurmålsegga. Likevel får man deler av denne utsikt ved å gå 10-15 hm ned fra den vestligste delen av topplatået.

Flott utsikt mot Våganipen i SSV, fra like nedenfor det vestligste delen av topplatået

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.