Nasjonalpark i Oslo a gitt! (19.05.2024)

Ascents Tonekollen (368m) 19.05.2024

Det kom gode nyheter i vinter på at Østmarka Nasjonalpark endelig var på plass. Grublet på skitur dit i vinter, men så ut som det var litt vel knotete på ski opp så ble sommertur i stedet.

Min gode kollega Monica W er lommekjent i Østmarka og lovte å være guide. Så når hun skulle telte ved Mosjøen ved Vangen med et par andre, og jeg var stuck i byen pga 17. mai-feiring og matteeksamen for jentungen, fant vi ut at det passet fint med en tur.

Kjørte fra Oslo på E6 sørover og svingte av mot Enebakk. Etterhvert kom avkjøring mot Vangen og parkering på Bysetermåsan. Her dro jeg fram sykkelen og syklet de 3,7 korte km inn til Vangen skistue.

Nøt resten av frokosten ute her ved den overraskende store skistua, mens jeg ventet på at Monica skulle komme fra teltturen. Fra Vangen tok vi bena fatt og fulgte stien mot Tonevatn. Fra Tonevatn og opp ryggen gikk det en umerket, men godt brukt sti bratt opp ryggen til Tonekollen. Vi brukte vel en knapp time opp til toppen fra Vangen.

På Tonekollen var det faktisk god utsikt over hele Østmarka og tilbake mot Oslo. En ser herfra hvor fin Østmarka er med mange idylliske småvann godt egnet for kanoturer og teltliv.

Vi nøt matpakka en stund her inntil det dukket opp flere småbarnsfamilier som tilkjempet seg plassen der oppe.

Samme vei tllbake og rakk hjem i god tid før lovede familieforpliktelser :-)