Kremtur til Tåkeheimen og Svartisen (09.06.2023)

Ascents Snøtinden (1,594m) 09.06.2023

Endelig klaffet været slik at vi kunne komme oss opp til denne toppen langt inne på Svartisen. Anders og jeg møttes på flyplassen i Bodø og dura et par timer sørover til Holand der vi tok rutebåten over til Engen Brygge. Et eventyrlig skue over fjorden og inn til Svartisen jeg har stoppet ved flere ganger når jeg har kjørt forbi.

Klare for båtturen over Holandsfjorden

For å spare oss for 3 innledende tuslekm, så hadde vi booka oss buss inn til der veien sluttet ved brearmen. Ser vi kunne klart oss med å leie sykkel også sett i ettertid. Derfra var det egentlig bare å følge T-stien opp mot Tåkeheimen med skia på sekken inntil vi på 700hm kunne spenne på oss fjellskiene. De siste høydemetrene hadde blitt tunge uten ski pga all snøen tross at det er blitt juni.

Ruta gikk opp mot brearmen, så opp "dalen" vestover.
Hytta i sikte under Helgelandsbukken

Gikk radig oppover og 2,5t senere hadde vi kommet oss 1100hm opp og kunne nyte den fantastiske utsikten fra Tåkeheimen

Vi inntok en bedre middag i solveggen

Etter å ha pakket oss inn i hytta og kastet i oss middagen var ikke klokka mer enn 19, så ble enige om at vi fortsatte opp til Snøtinden som kvelds-/natttur. Vi kunne jo se Snøtinden fra hytta, men var atskillig lengre enn det så ut til hadde vi hørt. Og det stemte godt. 10 km en vei og med motvind hele veien, tæret det på kreftene i en gammel skrott opp mot toppen på slutten gitt.

Snøtinden forut - men enda noen kilometer igjen...

Vi sikta oss egentlig rimelig rett på og endte opp med å gå opp mot ryggen på vestsiden. Isete rett før vi kom opp på ryggen, men vel oppe på ryggen kunne vi nyte de siste metrene til ned nedsnødde varden som sikkert lå under der et sted. Vi brukte vel nesten 3 timer fra Tåkeheimen i motvinden.

Jadda!

Var blitt litt hustrig i vinden på toppen, så ble ikke lenger enn nødvendig for noen bilder, før vi prøvde oss på noen telemarksvinger ned nordsiden hvor det var bedre snøforhold. Gikk passelig fint uten tryning ned her.

Så var det bare å gå mot midnattsola og Helgelandsbukken tilbake til Tåkeheimen. Tilbake brukte vi vel i underkant av 1,5t med vinden i ryggen og ypperlige snøforhold.

Vel framme på hytta var det ekstremt godt med peanøtter, vann og etterhvert akevitter i fleng med godt selskap fra en gjeng med nordlendinger og et par svensker. Så klokka ble 0230 før vi kunne karre oss inn i lakenposen i rom 1 med utsikten ned mot fjorden.

Dagen etter nøt vi frokosten med verdens beste utsikt før vi etterhvert satte på oss skiene og dura ned igjen i litt vel bløt snø etterhvert.

Vi gikk til brestua og inntok en iskald cola og vafler før vi huka tak i bussen som fikk oss på båten over Holandsfjorden igjen - i hyggelig passiar med svenskene vi hadde selskap med på hytta, mens Anders inntok en god og kald Isbjørn kjøpt på brygga.

Så var det bare å nyte bilturen i fantastisk natur tilbake til Bodø. Kremtur de luxe :-)