Sør-Norge fullført igjen (27.08.2022)

Ascents Keipen (1,362m) 27.08.2022

Så ble det en lang svingom til innom Bremanger-området. Ålfotbreen unnagjort for noen år siden, men akk så viser det seg at vi smelter ned den også.

Etter kundebesøk i Sandane dura jeg videre med 2 ferger i retning Svelgen. Ca 6 km km før Svelgen er Sørdalsdammen og der starter Keipen turlags fantastiske t-merkede sti til toppen. Parkerte klimavennlig Vy-bilen her.

Fulgte en bløt t-sti (mye regn i vest i det siste) opp mot Knekkvasshytta. Stien var fin den og fulgte stort sett høydedraget med fin utsikt hele veien opp til hytta. Var fristende å ta turen innom Amsterdam som jeg ikke hadde ventet lå her i fjellområdet ;-)

Knekkvasshytta som ble bygd i 1917 ligger fantastisk til ute på en klippe, med utsikt til Svelgen. Er ikke innlagt vann og strøm der lenger, men nøt kvelden her helt i ro og mak fra andre folk.

Morgenen etter våkna jeg grytidlig og tok litt motvillig beslutningen om å sikte meg inn på toppen selv om skyene lå godt nedpå og yr meldte litt regn. Var usikker på om det vllle være glatt i all ura som måtte forseres på turen, men de fleste steinene var vestlandsvennlig og tålte regn uten å gå på tryne. Hadde jo så vidt tenna i behold etter sist tur.

Må ellers skryte veldig av Keipen turlag sin gode merking og spennende stivalg til topps. Denne turen hadde ikke vært lett å gå uten denne merkingen i tåke og regn. For her er det masse klipper og trange skar som må forseres.

Keipen ligger et eller annet sted i tåka her.
Kom opp dette skaret. Takk til turlaget for merkingen!

Gikk i tåke og delvis yr hele veien, så ikke fritt for at jeg tenkte at tvangstankene hadde tatt overhånd. Men var uansett fint på tur selv om jeg ikke så toppen før jeg var noen meter unna. Da letta plutselig tåken litt og jeg kunne se de fine hylleformasjonene rundt.

Noen få meter igjen - og kunne endelig se Keipen

Sto fornøyd oppe på toppen drøye 4t etter at jeg startet fra hytta. Gikk forsiktig ned samme vei - der tåka nå lå godt nedpå helt ned til Hjelmvatnet.

Takket være turlaget er denne mulig å gå også i tåke, men den fortjener finvær! Kommer nok tilbake på en vårskitur, men da fra en annen kant.