Svartdalspiggene-marathon (16.05.2023)

Nørdre Svartdalspiggen (2137moh) 16.05.2023
Store Svartdalspiggen (2174moh) 16.05.2023
Søre Svartdalspiggen (2065moh) 16.05.2023

Når grusveier stenger i vårsmeltinga og det kun gjennstår noen topper her og der på 2k-lista så blir det anmarsj. Riktignok var det også de toppene med best værmelding og jeg fr la Hurrungane vente til 17. mai eller en annen dag.

Startet tidlig for å ha god skare, men likevel var det gjennomslagsføre på Valdresflyi. I Lirungsdalen var det fint med unntak av der hvor jeg måtte krysse elva. Holdt høyden ned Svartdalen og begynnte raskt oppoverstigningen mot Nørdere Svardalspiggen. Gikk litt kort her så det ble veldig bratt og måtte klyve opp i snøen med skia på ryggen. Da jeg nærmet meg nørdere begynnte det å bli av og på lave skyer, som faktisk var ganske fint! Hele tiden god sikt og rett og slett en nydelig dag på ryggen bortover :) Gikk ned i vesthellinga om omgikk den bratte hammeren ned fra Store. Fin skikjøring ned breen fra søre, men litt hardt i toppen. Fra midten av var det nydelig snø! Før det ble litt soft helt ned i Svartdalen. Turen tilbake var like fin som den inn, men unngikk for det meste kryssing av elva ved å holde høyre side av dalen nedover.

Nok et nydelig marathon i Jotunheimen!