Svartfjellet - Rendalen (20.05.2024)

Ascents Svartfjellet (1,213m) 20.05.2024
Visits of other PBEs Grøteggveien p-plass (565m) 20.05.2024

Nok en dag med sol og blå himmel å våkne opp til. Aron virket å være i form at og jeg var ihvertfall klar for tur. Kjørte ned til Hanestad og svingte av RV 3 mot Grøtting grenda . Kjørte helt inn til Grøtegga og parkerte ved låst bom. I dag ville jeg bare ha km i beina og opp på snaufjellet og med det fine været så kunne det ikke bli bedre. Startet ved bommen og fulgte veien innover,krysset elva Tegninga og etterhvert vidre oppover. Det var bra med stigning og varmen kjentes godt og særlig for Aron. Han passet på veskebalansen ved hver en vannpytt.Kom opp til noen koier og rett etterpå et veikryss. Her visste jeg at jeg skulle jeg ta til høyre vidre oppover men sto og leste på skiltet og på en eller annen måte gikk jeg rett frem. Etter å ha gått en bit innover så syntes jeg dette ble feil og frem med gps. Så tilbake til krysset og satte så kursen oppover. Relativt seig stigning oppover her også før jeg kom opp så langt veien gikk ved en snuplass. Fra her startet stien innover i terrenget. Grei sti helt opp på snaufjellet innunder Svartfjellet. Fra her peilet jeg inn ryggen og gikk i terreng opp på toppen.. Aron passet på å få kjølt seg ned på alle snøflekker så ble mange pauser. Stor fin varde på toppen og super utsikt på alle kanter. Satte meg ned ved varden og skrelte en kvikklunsj mens jeg nøt synet av et av favoritt fjella mine nemlig Sølen. Så ble det retur samme vei. For en knall tur i fantastisk vær.