Rundt Bukkhøe (08.03.2024)

Store Tverrbottinden (2,161m) 08.03.2024
Tverrbottinden V1 (2,113m) 08.03.2024
Vest for Tverrbottinden V1 (2,110m) 08.03.2024

Med Espen. Starta fra Geitsætre litt før 9. Kaldt før sola kom, men stillongsen forsvant etter 15 minutter oppover lia. Gikk radig innover breen og opp til Vest for Tverrbottinden V1. Tullete navn, men fin topp. Litt klyving og snøkaving for for å komme opp på Tverrbottinden V1. Sola tok godt i snøen her, litt oppsøkende klyving for å unngå å tråkke for mye i snøen. Videre tok vi resten av Tverrbottindene på rekke og rad. Dårlig skiføre på ryggene, så ble stort sett ski på sekken nedover også. Kjørte på ski ned mellom Midtre og Store Tverrbotntindene etter å ha vært ute på Midtre Sør. Ingen problem å komme seg ned fra skavlen, omtrent på det laveste punktet på ryggen. Tok lunsj i skaret innerst på breen, her møtte vi Odd og Veslemøy som også hadde tatt seg fri i dag.

Så gikk vi opp på Midtre Bukkeholstinden Vest og Øst, stegjern opp her. Videre vurderte vi om vi skulle ta med Store Bukkeholstinden, men fant ut at tida kanskje ble litt knapp. Møtte en kar fra Vågå som hadde traversert ryggen fra Store til Midtre alene, det så ganske spennende ut. Vi valgte heller å ta en oppsamlingsrunde med småtopper som manglet for min del. Krysset breen fra Midtre Bukkeholstinden og over til dobbelttoppen Nørdre Bukkeholstinden Ø1 og Ø2. Espen ventet nede mens jeg gikk opp til de to toppene. Ø1 gikk greit fra skaret mellom de, men måtte helt ned igjen til breen og ta Ø2 fra andre sida. Vurderte å klyve rett opp fra skaret, men konkluderte med at det var tauterreng.

Videre over Bukkeholsbandet og over på dagens trejde bre, Tverråbreen. Her tok vi med oss tulletoppen Nordøst for Bukkeholstinden V3, før vi tok av fellene og skled bort til Øvre Tverråbandet og toppen Vest for Lindebergtinden. Så bar det ut på Nørdre Illåbreen, ny bre for oss begge. Kjørte med breutstyr på, men var panserføre på breen med litt styresnø oppå. Utrolig behagelig nedkjøring ned til Geitsætre. Bare å stå midt i skoa og kose seg. Siste delen fulgte vi selve bekkefaret, her var det god snø og morsom kjøring. Men litt lenger utpå våren er det kanskje ikke det beste.

Flott tur på en fin dag! Turen opp Søre Illåbreen, via Midtre Bukkeholstinden, og ut Nordre Illåbreen er et kjempefint alternativ på fjellski!