Geilo i påsken: Skitur rundt Ustedalsfjorden m/Julie (30.03.2024)

Start point Geilo Skisenter (775m)
Endpoint Geilo Skisenter (775m)
Characteristic Cross-country skiing
Visits of other PBEs Geilo Skisenter p-plass (775m) 30.03.2024 10:53
Ustedalsfjorden (790m) 30.03.2024 11:30

Andre dag på Geilo ville Frida også stå i alpinbakkene. Hun fikk selskap av Julies kjæreste, men Julie selv ville heller bli med meg på en langrennstur. Det satte jeg veldig pris på! Ikke hver dag man får turfølge av sine egne barn, og spesielt ikke når de er i tenårene og attpåtil ikke lenger er barn på papiret.

Siden været var grått og overskyet også i dag, ville vi helst gå i de lavere områdene. Og noe særlig lavere i nærheten av Geilo enn turen rundt Ustedalsfjorden finner man jo ikke. Passe lang var denne rundturen også, så da valgte vi lett den.

Fra den svære parkeringsplassen ved Geilo Skisenter ruslet vi de første meterne på beina bort til nordsiden av Vestlia Resort, hvor det er en golfbane på sommeren. Der begynte den preparerte løypa som førte oss bort til sporene som går rundt Ustedalsfjorden. Skisporene var kjørt opp under 12 timer tidligere, men allerede nå var de blitt temmelig slitne og dårlige. Det var mildt, og veldig mye folk på denne rundturen, så da var det vel ikke annet å forvente kanskje.

Vi hadde begge felleski, og de satt veldig godt. Det fine med denne rundturen var fraværet av lange og kjedelige motbakker. Kun noen små bakker her og der, og da hovedsakelig langs sørsiden og vestsiden av vannet. Mest spennende var en smal passasje av snø på slutten av turen, over vannsiget mellom Ustedalsfjorden og Veslefjorden. Her måtte man vente på tur, og gå én og én over.

Helt på starten av rundturen.
På nordsiden av Ustedalsfjorden, hvor løypa går langs en strømlinje ved Fetjo.
På nordsiden av Ustedalsfjorden. I bakgrunnen er Geilo Skisenter.
Den smale passasjen med snø på slutten av turen.